Outlast je hororem z pohledu první osoby, který se odehrává v působivé lokaci ústavu pro choromyslné. Při pohledu na starou budovu vám naskáče husí kůže, ale jakmile vkročíte dovnitř, poznáte ty pravé hrůzy.

Násilí, obludnosti a dva penisy

Všude jsou zohavené mrtvoly, vnitřnosti uvidíte při hraní častěji než při vyučování biologie a někteří ze zohavených protivníků nejdou daleko pro vulgární mluvu. Při hraní Outlastu narazíte na vše možné včetně dua obnažených penisů. Ano, tato hra skutečně není pro děti a i někteří citlivější dospělí jedinci budou mít s jejím strávením také problém.

Hlavní hrdina není ozbrojen, jeho jedinou zbraní je videokamera, kterou prožívané hrůzy natáčí. Před zmutovanými stvůrami, které vám chtějí zaživa vytrhnout ohryzek, se nemůžete bránit. Můžete se buďto schovat, nebo utéct. Jiná možnost není. Nejste žádný Rambo, ale novinář, jehož hlavní zbraní je psaní. Přežijete ale dostatečně dlouho, abyste o děsu v ústavu informovali celý svět?

Fuj.
Chvílemi se tak stává Outlast plíživou akcí, ve které se budete schovávat ve skříňkách a pod postelemi, zatímco bude Miles vyděšeně oddechovat a skuhrat, když kolem něj projde něco shnilého, co by mělo být již na onom světě. Abyste způsobili co nejmíň hluku a nikdo vás neslyšel, můžete dveře otevírat nejenom rychle s hlasitým prásknutím, ale i pomalu, neslyšně a vyhnout se prozrazení.
Lekavých scén je ve hře víc než byste si přáli.

Uteč, nebo se schovej

A když je nejhůř, vždy můžete vzít nohy na ramena. Při útěku si možná cvrknete i do kalhot. Hra totiž umožňuje se při běhu otáčet. Jakmile uvidíte za sebou cválat krvelačné monstrum, pochopíte. Nic děsivějšího jsme ve hře dlouhou dobu neviděli. K tomu si připočtěte celou řadu lekavých naskriptovaných scén, které vás při prvním hraní vyděsí. Varujeme, že se nejednou leknete tak, že skutečně vykřiknete.

Fešák.

Monohokrát zavítáte do míst, kam slunce nesvítí (celé sanatorium) a osvětlení v nich bylo zničeno. V takových situacích vám nezbude nic jiného než vytáhnout videokameru a zapnout noční vidění. A v ten okamžik na vás padne atmosféra dvakrát tolik. Všechny ty hrůzy a děsy v černobílozeleném provedení jsou snad ještě děsivější.

A jsme v řiti! Z tohohle se již nedostaneme.

Hra je vizuálně stylová, má atmosféru, ale nelze přehlédnout její PC původ. Není to prostě hra vyvíjená přímo pro PlayStation 4. Majitelé účtu PlayStation Plus však z ní budou mít obzvlášť radost. Teď v únoru si ji totiž mohou stáhnout zcela zdarma! Outlast je skutečně děsivý zážitek, který by měli vyzkoušet všichni, kteří mají dostatek odvahy. Ale až pak na vás přijdou sousedé, že při hraní ječíte jako smyslů zbavení, pamatujte: My vás varovali!

Horor jako řemen
Spousta lekavých scén
Bez boje je hra ještě více děsivá