Dosud byla pravidla na YouTube odlišná. Aby se před nebo přímo ve videu objevila reklama, kanál musel mít smlouvu se sítí. Ta vznikne tak, že autor vstoupil do tzv. partnerského programu (PPY), jenž umožňuje tvůrcům získávat podíl z výdělku vložených reklam. Zbytek výdělku zůstával YouTube. 

TIP: YouTube Music získává lepší doporučování hudby a playlistů. Inspirovalo se u starého Play Music

Systém byl nastaven tak, aby byl výhodný pro všechny strany (minimálně se tak tvářil). Navíc tvůrci měli kontrolu nad tím, kolik reklam se v jejich videu objevilo. Čím víc si jich nastavili, tím víc vydělávali, a tím pádem vydělával i YouTube. 

Vstoupit do partnerského programu ale nemůže jen tak někdo. Podmínky jsou nastaveny relativně přísně, kanál musí mít minimálně tisíc odběratelů a za posledních 12 měsíců více než 4000 platných hodin sledování veřejných videí. To většina uživatelů nesplňuje a kvůli tomu nemohou reklamy ve videích využívat. Nemají z nich žádný zisk jak oni, tak ani Google jakožto provozovatel YouTube. 

TIP: Mozilla chce dokázat, že YouTube doporučuje konspirační a nenávistná videa

Jde o ohromné množství videí, které na síti existovalo zcela bez možnosti monetizace. Tento skrytý potenciál k vlastnímu výdělku se nyní rozhodl Google vyřešit a do podmínek užívání vložil nový odstavec, ve kterém uvádí, že začne reklamy zobrazovat i u videí, které nejsou součástí PPY. 

V praxi to znamená, že končí éra obsahu bez reklam. I když budete malý tvůrce bez možnosti vstupu do partnerského programu, YouTube reklamy do videa stejně vloží. Všechen zisk pak půjde jemu. Změna si na sociálních sítích vysloužila velkou kritiku. 

Ne všichni tvůrci totiž nutně chtějí u svých videí reklamy, i kdyby na ně nárok měli. Teď se jim však neubrání. Nemluvě o tom, že síť bude vydělávat na práci lidí, kterým nic nedá. Nemorální, vykořisťující, nesprávné – tak novinku hodnotí někteří diskutující na Twitteru. Dokonce volají po vytvoření jakéhosi odborového svazu, skrze který by se drobní autoři novým pravidlům YouTube bránili. 

Je tu ale i druhý pohled – používání YouTube je zdarma, platforma patří soukromé firmě a Google má plné právo si nastavovat takové podmínky, jaké uzná za vhodné. Provoz YouTube pochopitelně něco stojí a jedná se přitom o robustní a spolehlivou videoplatformu.