Stovky milionů lidí v obrovské databázi, ke které mají přístup lidé a firmy, kterým byste podobné informace dobrovolně nikdy nedali. Vzniká nejrozsáhlejší databáze fotografií s perfektně identifikovanými obličeji. Databáze nesmírné hodnoty nejenom pro reklamu, ale také pro tajné služby. Ve všech případech vytvářená samotnými uživateli, zadarmo, kvalitně a rychle.

Už teď o nás Facebook ví možná víc, než o sobě víme my sami. S novou verzí Facebooku a jeho aplikací bude ale vědět ještě víc. A co je na tom nejhorší? Dobrovolně mu to budeme poskytovat, tak aby to mohl patřičně využít i zneužít. Facebook vás bude ještě více sledovat, kam se pohnete.

Koupíte si vibrátor, Facebook se o tom dozví

Facebook začal spolupracovat s desítkami dalších velkých webů. Ty na své stránky doplní ještě pokročilejší metody sledování uživatelů na internetu. Pokud si na takovéto stránce přehrajete video, Facebook se o tom dozví. Pokud si v obchodě něco koupíte, Facebook se o tom také dozví. Stejně jako o tom, že jste si právě přečetli tři články na New York Times, nebo se podívali na zpravodajství na CNN.

Je jenom otázka času, kdy rozšířené šmírování dorazí na české weby. Tlačítko s nápisem Líbí už na nich je řadu měsíců a nyní přijdou další tlačítka. Budete moci světu sdělit, že jste si právě přečetli článek, podívali se na video, koupili pizzu, uvařili oběd. Nebo že v létě chcete jen na dovolenou do Egypta.

To samé bude Facebook vědět o vašich přátelich a v okamžiku, kdy přijdete, třeba, na web televizní stanice, budete vědět, jaké pořady vaši přátelé sledují. Prý proto, abyste si mohli lépe vybrat, abyste věděli, co je dobré a co je špatné.

Fotogalerie
8 fotografií

Soukromí pro Facebook nic neznamená. Před několika lety Mark Zuckerberg (šéf Facebooku) prohlásil soukromí za přežitek. A dnes, o pár let později, je jasné, jak Facebook svůj plán uskutečňuje. Za svým cílem jde tvrdě a využívá k tomu všechno co lze využít. Od moderního líbivého designu přes podbízení se uživatelům, až po spolupráci s miliony dalších firem, které ho podporují v cestě za ovládnutím světa.

Skoro polovina světa je na Facebooku

Facebook ve čtvrtek oznámil, že dosáhli rekordu, překročili jednu miliardu uživatelů v jednom dni. Znamená to, že na Facebook se ten den přišla podívat skoro polovina světové internetové populace.

Většina z nich přispěla dalšími informacemi o tom, co dělali, kde to dělali a s kým to dělali. Pokud používali mobilní telefon, tak jejich informace byly nebývale konkrétní, přesné a aktuální. Takových uživatelů je více a více. Už dnes Facebook umí na mapě zobrazit, kde jste byli, kde jste si něco vyfotili, kde o vás přátelé tvrdí, že vás viděli.

Tady všude jsem byl, Facebook to ví, stejně jako kdokoliv další

Přežije-li Facebook dalších tři až pět let, bude opravdu všudypřítomný. Ze dvou miliard lidí používajících internet na Zemi zbude už jenom hrstka, která o sobě neříká dobrovolně všechno všem. Většina z těch, co Facebook budou používat, bude přesvědčená, že soukromí je přežitek, případně budou věřit, že soukromí je to, co jim poskytuje Facebook.

Z toho se mezitím stane jedna z největších světových společností s astronomickými zisky založenými na prodeji všeho soukromého, co jste kdy Facebooku svěřili. A ti, co budou říkat "to je nebezpečné, to nedělejte", budou za blázny.