Herec Ezra Miller je talentovaný, jak dokazují jeho herecké výkony v nezávislých snímcích o problematickém dospívání Po škole, Charlieho malá tajemství a Musíme si promluvit o Kevinovi, za které získal řadu různých cen. Taktéž je ale velmi problematická osobnost. Už během natáčení Charlieho malých tajemství byl policistou zastaven za řízení s rozbitým světlem a byla u něj nalezena marihuana, což bylo vyřešeno pokutou ve výši 600 dolarů. U několikrát odkládaného Flashe se ale dopustil několika činů, které se dostaly do médií. Na Hawai se stal persona non grata, protože při jedné hospodské roztržce hodil židlí, jež trefila blízko stojící ženu. Vtrhl do hotelového pokoje staršího páru, jemuž vyhrožoval smrtí  a sebral jim peněženku i s pasem. Jednu dobu se zdálo, že je na útěku před policií, smazal si i twitterový účet, což pro studio nejspíš byl největší zločin vůbec, protože sociální sítě užívá k propagaci svých děl. V souvislosti s Millerovým jednáním na Hawai se začalo psát i o tom, že tzv. groomuje (psychologicky podmiňuje a manipuluje s) nezletilé osoby, přičemž k jedné mu byl vystaven zákaz přiblížení. I zdánlivě dobré skutky, jakým bylo ubytování matky s dítětem kvůli problematickému jednání jejího muže, se obrátily proti Millerovi. Jeho dům se totiž ukázal jako nevhodný pro nezletilé, protože se v něm povalovaly volně dostupné drogy a dostupná byla i zbraň. 

Video
Video se připravuje ...

Kulový Blesk: Flash s kontroverzním Millerem nadchne znalce. A co miliardové Vyproštění 2? pdc, klb, Marek

Studio se rozhodlo natočený snímek nepřeobsadit, a tak kompletně nepřetáčet. Miller má totiž jednak hlavní roli, jednak se objevuje v dvojroli, protože se pro záchranu svých rodičů navrací zpět časem a vytváří alternativní universum. Oficiální komunikace je, že studio bude s Millerem nadále spolupracovat, pokud si vyřeší své psychické a trestně-právní problémy, přičemž se při premiéře Flashe neobjevil ani na červeném koberci.  

Další cestování v čase

A jak dopadl samotný snímek, pokud si odmyslíme různé kauzy okolo? “Film je překvapivě dobrý, velmi dobrý, pokud k němu přistupujete jako k titulu, který ani tak není o multiverzech, ale jako k dalšímu počinu o cestovaní v čase, jakým byl třeba Návrat do budoucnosti,“ soudí kritik Marek Slovák. “K cestování v čase se přistupuje značně nadsazeně, odlehčeně a zábavně. Cestování v čase je záminkou pro upomínání na existující světy fikční, na možné světy a na různé tradice komiksu, brakového a serializovaného vyprávění. Z toho všeho si Flash dělá legraci. Ukázkovým příkladem je úvodní akční sekvence, kdy Flash zachraňuje několik dětí z padající nemocnice, přičemž jedno strká i do mikrovlny. Jde o utahování si z konvence, superhrdinové zachraňují zvířátka a děti, zároveň je to přepálené, aby bylo znát, že to tvůrci a tvůrkyně nemyslí vážně. Je znát autorský podíl Christiny Hodsonové, scenáristky, která napsala Birds of Prey (Podivuhodná proměna Harley Quinn), takže podobně kreativně a podvratně se přistupuje ke scénáři Flashe, respektive Flashovi jako superhrdinské postavě,” uvádí Marek na konkrétním příkladu, čím tahle komiksovka vyčnívá. 

“Kdybych měl použít přehnané přirovnání, tak Flash je Indiana Jones mezi superhrdinskými snímky. V tom slova smyslu, že si je snímek vědom určitých návazností, odkazuje se na ně, přepracovává je a jde o součást hry pro poučené publikum. Nelze ani kritizovat z tzv. nostalgia-baitu, tj. vytěžováním nostalgie publika, protože jsou přítomni staří známí, na nichž jedna generace vyrůstala. Ano, je tam Batman ztvárněný Michaelem Keatonem. Ano, je tam řada cameí. Ano, objevují se některé postavy z alternativních vesmírů nebo z toho, co mohlo být, ale studii to nakonec nebylo vyprodukováno. Jde o samotnou hru, o odkazování se na minulost kinematografie, na možnou minulost - a pokud na tohle přistoupíte, užijete si to od začátku až do úplného konce, protože jde o brakovou jízdu.” 

Marek, při odmyšlení si mimofilmového, by Flashovi dal nadprůměrných 80 %

Blockbuster podle streamu

Zatímco Flash je komiksovka pro mládež, VYPROŠTĚNÍ 2 je akčňák pro generaci otců, kteří již sledují jenom obsah na streamovacích službách, protože se odnaučili i kvůli pandemii chodit do kina. Právě během lockdownů se v Mladé Boleslavi, v obci Litoměřice a Terezín, natáčelo pokračování akčňáku Vyproštění, jehož první díl během prvního měsíce zhlédlo skoro sto milionů domácností. I proto na rozpočtu pokračování streamovací služba nešetřila: jenom za natáčení u nás, které trvalo 75 dnů, bylo utraceno na 2,5 miliardy korun českých! Netflix s ohledem na divácký úspěch a relativně pozitivní kritiky jedničky zvažoval, že by dvojku uvedl na omezenou dobu do kin, ale na konec se konala pouze slavnostní premiéra v Praze za účasti režiséra Sama Hargravea. Ten začínal jako kaskadér (dělal ho i Chrisi Evansovi/Kapitánovi Amerika), než se vypracoval na choreografa akčních scén pro Marvel Cinematic Universe (Thor: Ragnarok, Avengers: Endgame), kde poznal i Chrise Hemswortha, představitele titulního “vyprošťovače”.       

Myslím, že by si to zasloužilo jít do kin, vzhledem k tomu, že je to postavené na atrakcích a efektech,” myslí si Jana Bébarová. “Tím to pro mě ovšem celé začíná a končí. Film vypráví příběh, který je jednoduchý a nijak komplikovaný, protože jde jenom o vyproštění. Protagonistovi s týmem se to hned relativně na začátku podaří a pak se můžete zamýšlet, o čem bude zbytek,” pokračuje Jana méně optimisticky. “Scenárista si vymyslí velmi jednoduchou kličku a důvod, proč to bude pokračovat dál. Celé je to de facto postaveno na demolici moderních aut a bytů, takže diváctvu vyhledávající akční scény a to, jakým způsobem jsou snímané, se to bude líbit a bude je mrzet, že to nevidí v kinech. Diváctvo hledající přesah, nějakou hloubku nebo větší charakterovou studii, se bude nudit, protože postavy jsou předem dané, nikdo neprochází změnou nebo zásadním obloukem,” uvádí Jana, pro koho dle jí je a není film určen. 

“Kromě toho, že film může být zajímavý tím, že se natáčel v Česku a hlavně v Ústeckém kraji, jde o reklamu na work-out a tělocvičnu Chrise Hemswortha. Lákadlo: jestli chcete vypadat jako já, tak se podívejte na mé webové stránky, stáhněte si mou aplikaci a zacvičte si podle toho work-out, který se do příběhu taktéž určitým způsobem dostává. Film je veskrze průměrný, nijak mě neurazil, ale ani nenadchl, a možná prohlubovat mou frustraci, jakou ekologickou stopu natáčení zanechalo,” uzavírá Jana méně smířlivě své hodnocení. 

“Já s tím měl stejný problém jako s prvním dílem, protože to má výbornou, zdánlivě na jeden záběr natočenou akční sekvenci, související s titulním vyproštěním. Ano, ta zdánlivá jednozáběrovka je skvělá, pozoruhodná, i díky tomu, jak se přechází mezi různými typy akce, jak se střídá prostředí i prostředky, po kterých postavy putují (po vlastních, v autě, na a ve vlaku), jakým nebezpečím čelí…,” začíná Marek taktéž na pozitivní notu. Pak ale pokračuje: “Zdánlivá jednozáběrovka je situována do druhého aktu dvouhodinového a čtyřaktového filmu. Následkem toho je to značně arytmické. Pozornost si to udrží první hodinu, kdy poslední zhruba dvacetiminutovka funguje jako vyvrcholení, a pak pozornost opadá a nemá to čím strhnout,” zmiňuje Marek hlavní potíž obou dílů. “Jde o další netflixovskou schematickou podívanou, jakou byl Grey Man či Red Notice, ale tohle cílí víc na lidi, kteří mají rádi akci v uzavřených lokacích po vzoru Smrtonosné pasti, nebo kteří mají rádi jednozáběrové akce jako z Potomků lidí. Ve Vyproštění 2 je ovšem patrné, kde střihy jsou anebo by mohly být, navíc se pracuje s virtuální kamerou, takže to není ani tak úchvatné, co se týče fachidiotského oceňování náročnosti natáčení,” končí Marek na konec skepticky i na adresu dané jednozáběrovky. 

Marek i Jana se shodují na tom, že z Vyproštění 2 stačí vidět jenom tu falešnou jednozáběrovku (začínající v cca 25. minutě), a shodují se i na hodnocení 50 %.

Jana s Markem a Marek s Janou zhodnotili vedle pubesentního a geriatrického akčňáku i rodinnou pixarovku MEZI ŽIVLY, která z Jany udělala Spáčilovou, českou prvotinu O MALÝCH VĚCECH, kterou Jana po slovenských žánrových hrůzách hodnotí nadšeně, a Marek opatrně doporučuje i předělávku francouzské komedie NOVÁ HRAČKA a varuje před dalším titulem režírovaným kaskadérem AMERICKÁ SPRAVEDLNOST. Jejich názory si můžete poslechnout v podcastu/zhlédnout ve vidcastu Kulový Blesk. 

Fotogalerie
16 fotografií