Ples podceňovat nelze. Není to tancovačka, není to candrbál, i když v mnoha městech, vesnicích tyhle akce za ples ostudně zaměňují. Zřejmě nevědí, anebo ignorují, že pravidla chování zvané etiketa ples považují za vrcholnou společenskou událost. Nejvyšší formu společenského setkání, i když je nutné samozřejmě rozlišovat, kde se bál koná, kdo jej pořádá.

Na provinčních plesech se jistě nebude povinný smoking očekávat, ale tmavý oblek s kravatou a hladkými formálními, správně subtilními polobotkami je i na vesnici povinný. Stejně tak jsou i v Horní Dolní kozačky (ano, děje se to), balerínky, černé silonky, městské kabelky, minišaty či kalhoty tabu! O prošívaných bundách, péřových kabátech na společenské šaty nemluvě!

V rámci etikety, v rámci možností

Bál je slavnostním okamžikem, jenž vyžaduje přípravu a taky něco stojí. Vstupenkou počínaje, oděvem konče. Róba není laciná. Pánům se vyplatí klasický, trendům nepodléhající smoking s patřičnou košilí, motýlkem, lakýrkami koupit, než si jej na každý ples (a nejen ples, jde o Black Tie) draze půjčovat.

Dámy musí zvážit, nakolik velkou toaletu užijí. Vytahovat stále stejnou róbu, protože stála malé jmění, asi není značka ideál. Navíc jistá pompéznost tradiční plesové kreace na jiných (byť vysoce formálních) událostech neprojde. Spolehnout se na půjčovny společenských oděvů je rovněž ožehavé. Jejich nabídka většinou zavání kýčovitou pompou, nevkusem, levným šantánem. A výpůjčka není levná; u značkových modelů čítá několik tisíc.

Jistým, z uvolnění etikety vycházejícím kompromisem jsou pak sofistikované, z moderní střízlivé doby vycházející toalety, jež lze vynést i při jiných Black Tie diktujících příležitostech. Nikdy to však nemohou být róby suplující dlouhé letní šaty, modely s potisky, ani dámské smokingy či žoržetové nebo hedvábné overaly, jež si mnohé pomýlené dámy občas obléknou.

Andrea Verešová

Šaty s monstrózní krinolínovou sukní, jež je v dráždivém protikladu s útlým, krajkou vykládaným živůtkem z tělového tylu, představují typickou róbu pro velké bály, jež stojí desítky tisíc. Těžko říci, zda tato toaleta visí Andree ve skříni, nebo si ji jako většina modelek či hereček na pražský Ples v Opeře půjčila, nicméně byla to skvělá, z tradice vycházející volba. Včetně barevnosti.

Známka: 1

 

Andrea Verešová

Pavlína Němcová

Bílá barva není na plesové šaty ideální, protože je nebezpečí, že model bude připomínat róbu pro nevěstu. Ale v případě této antickou řízou inspirované kreace decentně zdobené modelkou navrhovanými šperky v podobě subtilních řetízků nic takového nehrozí. A hlavně, jedná se o značně univerzální střízlivý model, jež se uplatní při různých gala večerech.

Známka: 1

Pavlína Němcová

Iva Janžurová

Zralé dámy sice musí být při výběru toalety mnohem obezřetnější, rafinovanější než mladé ženy, ale ani pokročilý věk a všechny handicapy s ním spojené neznamenají, že by se nemohly královnou plesu stát. Kreace postavená na hře matu s leskem, hutného materiálu s transparentem budiž důkazem. A také inspirací, jež na velkém bálu směle obstojí. Jen kabelka neměla být z textilu.

Známka: 2

 

Iva Janžurová

Anna Geislerová

Uzavřený průkrčník s kosými, na linii ramen upozorňujícími průramky. Kaskáda šikmých, k zemi splývajících, do vlečky přecházejících volánů. Hluboký rozparek provokující ke koketnímu vystrčení nohy. Měkce plihnoucí žoržetová látka. Noblesní doprovod luxusních šperků. Rudý akcent rtěnky a laku na nehtech. I tato nadčasová kreace přestavuje pro velký ples dobrý kompromis, i když černá barva není pro bál ideální.

Známka: 1

 

Aňa Geislerová

Tereza Maxová

Úzká, s efektní kombinací černé s bílou pracující kreace velkým gala večerům jistě vyhovuje, ale mezi romantické, pohádkově monumentální plesové toalety nepatří. Dress code akceptující střízlivost je však bývalé supermodelce vlastní, potvrzuje její styl. Luxusní šperky a efektní, nikoli taneční střevíčky, jimiž toaletu na loňský Ples v Opeře doprovodila, akcent noblesy pak správně podtrhly. Včetně krátké peleríny, která model dotáhla.

Známka: 1

 

Tereza Maxová

Monika Bagárová

Smoking variující kalhotový kostým s delším, zajímavě řešeným sakem a úzkými cigaretovými nohavicemi v doprovodu subtilních lodiček na vysoké jehle působí na nahém těle zpěvačky velmi sexy. Samotný styling je však nudný. Schází mu šťáva, drajv, nic jej neoživuje. Prsten a decentní náramek nestačí. A úplně nejpodstatnější je, že se takový oděv na československý ples absolutně nehodí. Etiketa kalhoty, dámské smokingy, společenské overaly nepřipouští.

Známka: 3

 

Monika Bagárová

Tereza Fajksová

Krajka, její ornamentální aplikace na transparentním tylu, jsou na velkých večerních róbách včetně plesových velmi žádané. Ale nesmí působit tak děsně lacině jako na tomto modelu, jehož pouťové variace nabízí kdejaká půjčovna společenských oděvů, neboť je u více či méně lepých návštěvnic českých bálů bohužel žádaný. Ples sexy ženskost sice vzývá, ale v noblesní formě. Odhaluje ramena, vystavuje ňadra, ale nohy nikoli. Navíc v ožehavých a nevkusných průsvitech.

Známka: 5

Tereza Fajksová