Kultovní společenská novela legendárního amerického spisovatele, Francise Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby se dočkala nového filmového přepisu pod nekonvenčním vedením režiséra Baze Luhrmanna, který je i tvůrcem velkofilmů, jako jsou muzikál Moulin Rouge, netradičně pojaté Shakespearovo drama Romeo a Julie či Austrálie. Jisté je, že Luhrmann i v případě Fitzgeraldova Gatsbyho posouvá literární předlohu svou vizuální představivostí k hranici, která leckteré kritiky provokuje k odsudkům. Nicméně lze předpokládat, že většina diváků takovou bombastickou, efekty nabitou verzi, která přišla na více než dvě a půl miliardy korun, jaksepatří ocení.

Ředitel Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, Jiří Bartoška, se nechal na pražské premiéře Velkého Gatsbyho slyšet, že očekává podívanou. Té se mu dostalo v podobě koktejlu, jenž míchá legendární epochu dvacátých let s prvky blízkými současnosti za přispění stylu 3D. A chvílemi se až dá, že původní text Scotta Fitzgeralda je jednou z přísad podívané, nic víc…

Zaleží na gustu, úhlu pohledu a licitaci, zda je lákavá komerce cestou, jak vtáhnout diváky do děje a zamyslet se nad jeho hlubším poselstvím. Každopádně Velký Gatsby, kterého mimochodem Fitzgerald na Francouzské riviéře napsal, je dobrým otvírákem prestižního festivalu. Protože ten představuje nejen přehlídku kinematografie, ale i módy, která k tomu dvanáctidennímu nekonečnému mejdanu náleží.

A nutno říci, že v Cannes hvězdy očekávanému pozlátku se ctí dostály. A jak obstály osobnosti pražské premiéry? Obecně řekněme, že se snažily s tím, že nelze pražskou premiéru bez udaného dress code a zahájení festivalu v Cannes souměřitelně srovnávat.

Fotogalerie
10 fotografií