K vedení luxusní restaurace Entrée a televizním show si šéfkuchař Přemek Forejt přibral další byznys. Na jaře odstartoval prodej svých online kurzů, které provází mohutná reklamní kampaň. Za necelé dva tisíce korun získali klienti krom praktických videí také přístup do facebookové VIP skupiny, v níž s nimi hvězdný kuchař komunikuje a také prostřednictvím streamů vaří. Právě tam teď ale schytal ostrou kritiku.
Forejt totiž k původnímu kurzu přidal ještě další dva a nabídl je svým kurzistům v předprodeji za exkluzivní cenu. Záhy pak rozjel vánoční kampaň, která je však ještě výhodnější. „Předesílám, že mám Přemka ráda, vážím si ho a vaření s ním si moc užívám, i tuto skupinku, ALE... Jsem rozčarovaná, že kurzy, které jsme si koupili »výhodně« jako VIP členové, nyní Přemek nabízí už jen za 2690 Kč všechny tři dohromady! Marketing, reklamy, vše super, ale přijdu si trochu zneužitá. Vnímáte to někdo podobně?“ napsala jedna z jeho zákaznic, která naráží na to, že oproti novým zákazníkům zaplatila přibližně o 1300 korun víc.
„Přesně! Zakoupíme kurz v první vlně. Recepty obsahují chyby (jako správné množství surovin, záměnu mm za cm, počet žloutků a gramáž žloutků). Přemkovu týmu je pomáháme odstranit. Chápeme to, jsme lidi, chyby se dějí. No... A jako poděkování dostaneme kudlu do zad, že si ostatní můžou zakoupit kurzy bez chyb a levněji. Děkujeme pěkně,“ přidala se další. Jiní komentující pak mluví o podpásovce a klamavých obchodních praktikách.
Forejt na kritiku reagoval emotivním vyjádřením. „Všimnul jsem si, že se tady rozjela poměrně ostrá debata kritizující, jak nakládáme s cenou kurzů. Máte pocit, že jsme Vás podvedli nebo z vás udělali idioty. Popravdě mě to velice zasáhlo a je mi to ze srdce líto,“ začal svou obhajobu. Stojí si zatím, že jeho kurzy jsou tím nejlepším, co na českém trhu je. „Děláme to pořádně, stejně jako se pořádně snažím dělat řemeslo, který miluju,“ ubezpečuje kuchař.
Cena kurzů je podle něj ale víc než přijatelná. „My se snažíme, aby si ho mohl dovolit fakt skoro každej, přestože náklady na výrobu jsou skutečně astronomické, a tudíž by cena mohla být mnohem vyšší. A vy jako VIP skupina jste dostali skutečně tu nejlepší nabídku. Nikde se poslední dva kurzy (pizza a dezerty) neprodávaly za nižší cenu, než jste dostali vy. Je pravda, že nyní nabízíme všechny tři kurzy za výhodnou cenu, ale to je úplně jiná nabídka. První kurz je navíc na trhu už půl roku, takže jeho cena logicky klesla,“ hájí se Forejt a argumentuje vánočními akcemi, které jsou všude. Zklamaným klientům také nabídl slevový kód, který si prý původně schovával až na prosincový stream.
Kuchař Přemek Forejt: Jsem rád, když mi někdo uvaří! David Turek, Daniel Kristl
Ne všechny ale svou obhajobou přesvědčil. „Osobně nemám problém s cenou, kterou jsem za kurzy zaplatila. Problém je v marketingu, který ti, Přemku, podráží nohy. Marketingová strategie těchto kurzů totiž běží dvěma rozdílnými směry. Jeden buduje „VIP“ komunitu, která má mít pocit výjimečnosti a exkluzivity, což je skvělý moderní přístup k budování sítě pravidelných zákazníků. A druhý směr je zastaralý „teleshoppingový“ nátlakový rychlosběr nových zákazníků. A tyhle dva směry se prostě tlučou,“ rozebrala jeho strategii jedna ze zákaznic.
Ceny kurzů Přemka Forejta | |
Základní kurz Neobyčejná jídla | 1990,- |
Cena kurzů Pizza a Dezerty pro VIP skupinu | 1990,- |
Vánoční nabídka všech tří kurzů (Neobyčejná jídla, Pizza a Dezerty) | 2690,- |