Způsob, jakým jeho otec režíroval divadelní hry v Žižkovském divadle, je podle Filipa Smoljaka autorským dílem, a tudíž se na režii vztahuje nejenom právo, ale i povinnost vyplácet dědicům podíly ze zisku. Syn Ladislava Smoljaka onu částku za čtyři roky vyčíslil na zhruba 500 tisíc korun. Tak dlouho bylo totiž uváděno 15 inkriminovaných divadelních her, mimo jiné představení Akt, Vyšetřování ztráty třídní knihy a Cimrman v říši hudby.

Podle advokátů Smoljaka juniora je každá hra poznamenaná specifickým rukopisem jeho otce, jeho režijními nápady, načasováním mluvy a řady dalších jevištních prvků, které určují cimrmanovským hrám jejich osobitý ráz. „Je umělecké a subjektivně vnímatelné, to nelze u režie zpochybnit,“ citují Novinky.cz advokáta Michala Šalamouna, jenž zastupuje Smoljaka. Mnohé inscenace se totiž mohou podstatně lišit podle toho, kdo se jich režijně ujme.

„Nejde nám o peníze, ale o princip, aby byla dodržena práva po mém zesnulém otci,“ nechal se slyšet sám Smoljak. Už dříve ostatně prohlašoval, že za peníze, které mu vyplatí Divadlo Járy Cimrmana, podpoří malé divadelní projekty. Městský soud v Praze během pondělního jednání zatím probíral listinné důkazy a vyslechl vyjádření právních zástupců obou stran.

Cimrmanovci přitom nepopírají, že se Smoljak na režii konkrétních her výrazně podílel, sporný je ale podle nich výklad režie jako svébytného autorského díla, na které se vztahují licenční práva. Jednání bylo prozatím odloženo na duben letošního roku kvůli plánovaným výslechům zástupců uměleckých agentur, co se starají o tantiémy jiných divadelníků.

Autor či nikoliv?

Podobný spor přitom Smoljak mladší u soudu již jednou řešil, celá kauza se projednávala u Krajského soudu v Plzni, dopadla však v jeho neprospěch. Podle tehdejšího rozhodnutí je režisér výkonným umělcem, ne autorem. „V té částce jsou zahrnuta nejen práva režiséra, ale též spoluautora samotného dramatického textu,“ upřesňuje ale na svém facebooku Smoljak.

„Žižkovské divadlo uvádí hry bez autorské licence a odměny neplatí vůbec, nebo jen v nějaké netransparentní podobě. Přitom dochází k malým i velkým podvodům. Je zde tedy zakalkulováno i kvazideliktní užití, protože největší odborníci na ochranu práv duševního vlastnictví, kteří se kolem Cimrmana pohybují, zastupují ho a podporují hraničními prostředky (včetně vyhrožování, difamací mojí rodiny, atd.) jsou sami největšími ‚piráty‘,“ zlobí se dědic muže, jenž svou tvář a herecký projev vtiskl celé řadě legendárních filmových i divadelních rolí.

VIDEO: Ladislav Smoljak v divadelní hře Hospoda Na mýtince

Video
délka: 00:53.62

Ladislav Smoljak v divadelní hře Hospoda Na mýtince /youtube/

Fotogalerie
39 fotografií