Knihovníci národní knihovny Spojených států musejí podle zákona vybrat každý rok snímky starší deseti let, které považují za kulturně, historicky či esteticky významné. Cílem registru je tyto filmy zachovat budoucím generacím. S letošními přírůstky jich knihovna uchovává již 775. Knihovna si od studií či tvůrců filmu vyžádá kopie, které pak uloží ve vhodných podmínkách. Kvůli náchylnosti kinofilmu totiž svět přišel téměř o 70 procent všech snímků z raných let kinematografie, uvedla americká stanice CBS.

Pro českého režiséra Miloše Formana by byla jistě obrovská čest, kdyby se dozvěděl, že se snímku Amadeus, který získal celou řadu ocenění (kromě Oscara za nejlepší film, režii, herce, výpravu a například třeba kostýmy, se také honosil několika Zlatými Globy, cenami BAFTA i Césarem), dostalo i takovéto pocty. Magazín Hollywood Reporter shrnul film mapující rivalitu dvou hudebních skladatelů požehnaných obrovským talentem, tedy Wolfgangem Amadeem Mozartem a Antoniem Salierim, jako „pohlcující a vizuálně přepychový“.

V letošním výběru figuruje sedm filmů režírovaných ženami a celkem čtyři dokumenty. Uznání se dočkal například autobiografický muzikál Purpurový déšť (1984) zpěváka a hudebníka Prince (†57), Stínové lampy (1944) s Ingrid Bergmanovou (†67), dva dnes již klasické filmy z dílny Walta Disneyho Zrzoun (1957) a Šípková Růženka (1959), dále například také válečné drama Olivera Stonea (73) Četa (1986), dokument Poslední valčík (1978) Martina Scorseseho (77) nebo film Kluci nepláčou (1999) režisérky Kimberly Peirceové (52).

Filmy vhodné k uchování pro budoucí generace navrhuje také veřejnost. Tento rok dostala nejvíce hlasů diváků komedie Kevina Smithe (49) Podvodníci z New Jersey, možná známější pod názvem Mladí muži za pultem (1994), která pojednává o příhodách dvou znuděných prodavačů v samoobsluze.

Nejstarším snímkem v letošním výběru je tříminutový klip Imigranti přijíždějící na Ellis Island (1903). Jsou na něm vidět utečenci, jak připlouvají a vystupují s kufry z lodi na malém ostrově u New Yorku, který byl mezi lety 1892 a 1924 vstupním bodem do USA pro miliony migrantů z různých koutů světa. Krátký snímek je podle knihovníků význačný, protože pochází z prvních let filmové technologie. Za významný je v tomto směru považován i další vybraný film Trh marnosti (1935), který je prvním celovečerním filmem natočeným pomocí tehdy přelomové technologie Technicolor.

VIDEO: Jan Kuželka (72), který natočil 300 filmů: Formana jsem si spletl s rekvizitářem

Video
délka: 05:32.95

Jan Kuželka, který natočil 300 filmů: Formana jsem si spletl s rekvizitářem Petr Macek, Aleš Brunclík

Fotogalerie
27 fotografií