Odvážná zpěvačka a závodnice rallye Olga Lounová se rozhodla dokázat, že sport, u nás považovaný za jeden z nejnebezpečnějších, až tak nebezpečný není, a přizvala mě, abych se stal jejím »mitfárou« v exhibičním Pražském rallysprintu.
Když jsem kývl, netušil jsem, co všechno mě čeká. Neznamenalo to jen přijít v den závodu na start, nasednout a jet. Už den předem jsme si s Olgou museli projet trasu a já si bedlivě zapisoval její hlášení.
„Sto. Levá šest. Šedesát. Levá čtyři dlouhá. Sto levá pět a do pravé šest,“ diktovala Olga.
Chyba ve stanu
Start byl sice v 9:30, nástup na Strahově ovšem tým stanovil už před osmou. Vedle auta, pod jehož kapotou za chvíli zaburácí 300 splašených koní, stál vyhřívaný stan s občerstvením, horkým čajem i kávou. Hodily se, bylo sotva nad nulou...
Lehká snídaně (po chvíli poznávám, že to nebyl právě nejlepší nápad...) a šlo se na věc.
Pětibodovým bezpečnostním pásem mě přikurtovali do sedačky, že jsem se nemohl ani zavrtět. Nadšení se rázem mixuje s lehkou panikou. „Do čeho jsem to, proboha, sedl?“
Ďábelský odpich
Olga navíc ještě přepla tlačítkem nastavení auta a motoru do závodního módu, dupla na plyn a Mitsubishi Lancer Evo IX vystřelilo vpřed.
Ďábelsky je slabé slovo. „Copak letíme ve stíhačce?!“ běží mi hlavou a daleko snáz chápu, proč se místu spolujezdce říká »sedadlo smrti«.
Brzda. Plyn. Brzda! Udržet oči u rozpisu chce maximální soustředění. O to větší, že hlídat musíte i svěrač, abyste se nepo...
Po odjetí každé erzety jsem v depu vystoupil a cítil, jak mi adrenalin stříká snad i z uší. V klidu povím, že mnoho silnějších zážitků ze života nemám.
Bezpečnost především
Pohyb auta kontroluje GPS kontrolor, který vidí, kde se zrovna nacházíte. V momentě zastavení na trati si vyžádá informace o tom, co se v autě děje. V případě požáru se z vnější strany auta zatáhne za páčku a auto se zaplní pěnou.
Předstartovní nezbytnosti
✔ Lékařská prohlídka
✔ Školení bezpečnosti a pravidel
✔ Nehořlavá kombinéza, kukla, ponožky, boty
✔ Přilba a chránič krční páteře
Blesk Víte, že?
Závodní auta jsou speciály milionové hodnoty. Mají navíc spotřebu cca 80 l/100 km, a to závodního vysokooktanového benzinu (170 Kč/l)! Spolu s díly, gumami a další režií tak každý závodní kilometr stojí cca 1000 Kč.
David Turek na rallye. Petr Soukup, David Turek