Úterý 16. července 2024
Svátek slaví Luboš, zítra Martina
Oblačno, bouřka 29°C

Víme, jak se stravovat zdravě a přitom levně! 15 skvělých tipů, díky kterým ušetříte

/
  • (iStock.cz)
    2. března 2023 ● 06:00

    Hospodaříte s omezeným rozpočtem, a chtěli byste přesto jíst zdravě? Nemusí to být složité. Poradíme vám, jak na to... 

    Když se zamyslíme, na čem se dá v dnešní době ušetřit, většinou nám vyjdou potraviny. Někdo šetří na jejich množství, jiný na kvalitě, další na obojím.

    „I potraviny se ale dají nakupovat s ohledem na zásady zdravého stravování a přitom tak, abychom si nezruinovali peněženku,“ říká Hana Pávková.

  • 1.

    Kupujte potraviny v co nejméně upravené podobě

    Autor: iStock.cz

    Proč? Jsou cenově dostupnější.

    Náš tip: Blok sýra je levnější než sýr strouhaný. Zelenina je levnější než předpřipravené zeleninové saláty, ovesné vločky s balíčkem rozinek a oříšků vyjdou levněji než jejich koupená směs v podobě sypaného müsli.

  • 2.

    Nenakupujte, když máte hlad

    Autor: iStock.cz

    Hladoví se pravděpodobně odkloníte od naplánovaného seznamu, nakoupíte impulzivněji více potravin do zásoby i k okamžitému snědení. A ty bývají nutričně méně vhodné a drahé. 

    Náš tip: Když vás čeká nákup a jste hladoví, dejte si předtím raději svačinu. Ušetříte tím nejen peníze, ale i množství přijatých kalorií.

  • 3.

    Plánujte jídlo dopředu

    Autor: iStock.cz

    Pro úsporu peněz je to zásadní. Má to ale i další důležité výhody. Například? Odpadá několikrát denně řešit otázku, co teď budete jíst. Stejně tak odpadá impulzivní nakupování různých pamlsků, koblih, salátů a podobně pod vlivem hladu.

    Náš tip: Vyberte si jeden, dva nebo více dní v týdnu pro naplánování hlavních jídel pro nadcházející dny a připravte si seznam všech potravin, které budete potřebovat. Předtím ještě projděte ledničku a spíž, ať víte, co doma máte. Možná najdete potraviny, které se dají použít. Anebo si podle doby trvanlivosti naplánujte konkrétní jídlo, aby se domácí zásoby zbytečně nekazily.

  • 4.

    Nakupujte po obvodu obchodu

    Autor: iStock.cz

    Obvykle platí, že po obvodu obchodu se umisťují čerstvé a nezpracované potraviny. Naopak uprostřed se často nachází nejvíce zpracovaných potravin. 

    Náš tip: Nezpracované a minimálně zpracované potraviny většinou patří mezi nejlevnější a současně nutričně nejvhodnější. V uličkách se dívejte na horní nebo spodní regály, ne jen přímo před sebe. Nejdražší položky bývají obvykle umístěny v úrovni očí.

  • 5.

    Vyhněte se vysoce zpracovaným potravinám

    Autor: iStock.cz

    Možná vás překvapí, kolik peněz utratíte za potraviny, jako jsou džusy, nektary, sušenky, proteinové tyčinky, sladké pečivo, hotové pomazánky nebo balená jídla.

    Náš tip: Navzdory tomu, že takové potraviny často postrádají prospěšné živiny – především bílkoviny a vlákninu, jsou také drahé. Ušetřené peníze investujte raději do kvalitnějších, na živiny bohatých potravin.

  • 6.

    Držte se seznamu potravin

    Autor: iStock.cz

    V obchodě bez seznamu snadno nakoupíte neplánované potraviny a z toho vyplynou stejně tak neplánované výdaje.

    Náš tip: Nejste ale roboti, takže můžete utratit peníze za nutričně vhodné potraviny v akci nebo v obchodě změnit jídelní plán. Například plánujete kuře, ale cenově výhodnější je zrovna losos, takže si dopřejte raději rybu.

  • 7.

    Kupujte potraviny se značkou obchodních řetězců

    Autor: iStock.cz

    Většina obchodů dnes nabízí svoje privátní značky. Někteří zákazníci je považují za podřadné, bojí se, že mají nízkou kvalitu. Není to tak.

    Náš tip: Mnohé supermarkety nabízejí vícero značek odstupňovaných cenou i kvalitou. Určitě ale neplatí, že výrobky z nejnižší řady jsou nejméně kvalitní. Obyčejný bílý jogurt nebo tvaroh můžete koupit i ten nejlevnější. Vždy je rozhodující číst složení výrobků.

  • 8.

    Nakupujte sezonní produkty

    Autor: iStock.cz

    Potraviny, které dozrávají a dorůstají v dané sezoně, jsou levnější než jindy v průběhu roku.

    Náš tip: Sezonní potraviny jsou také čerstvější a chutnější a mají vyšší výživnou hodnotu.

  • 9.

    Zamrazujte

    Autor: iStock.cz

    Pokud nakoupíte víc, než spotřebujete, zbytky zamrazte.

    Náš tip: Zamrazovat se dá i mnoho jídel, kterých uvaříte nadbytek. Předejdete tak vyhazování jídla, které nemůžete zkonzumovat.

  • 10.

    Kupujte maso levněji

    Autor: iStock.cz

    Čerstvé maso, především ryby, může být dost drahé. Možností je nakupovat v akci a větší kousky masa v celku.

    Náš tip: Vepřová kýta v celku je levnější než předpřipravené plátky, celé kuře vyjde levněji než porcované. Maso doma naporcujte, uvařte z něj několik různých jídel během týdne, anebo ho uložte do mrazáku.

  • 11.

    Vypěstujte si vlastní produkty

    Autor: iStock.cz

    Pokud můžete, je skvělý nápad i relax pěstovat si vlastní produkty.

    Náš tip: Některé druhy ovoce, zeleniny a bylinky úspěšně vypěstujete i na balkonech. Domácí produkty můžou chutnat mnohem lépe než odrůdy z obchodu – i proto, že je budete sklízet ve vrcholné zralosti.

  • 12.

    Vařte ve velkém

    Autor: iStock.cz

    To vám ušetří čas i peníze. Nadbytky použijte na další dny, nebo je podle rady výše zamrazte.

    Náš tip: „Když nemám navařeno, potěší mě, že se můžu spolehnout na krabičku kvalitního domácího jídla v mrazáku namísto párků nebo mrazené kupované pizzy,“ doporučuje Hana Pávková.

    Jak na to? Místo čtyř porcí guláše uvařte rovnou osm a zamrazte je. Nebo si osmahněte kuřecí nudličky ve velkém. Jeden den si je dejte s bramborami, další den je jen prohřejte s mrazenou zeleninou a podávejte s rýží.

  • 13.

    Připravte jídlo doma

    Autor: iStock.cz

    Domácí vaření je nejlevnější variantou stravování. Přibližně platí, že čtyřčlennou rodinu nakrmíte za stejnou cenu, jako byste nakupovali hotová jídla pro jednu nebo dvě osoby.

    Náš tip: Ženy by si neměly domácí vaření nechávat jen na svých bedrech. S nákupem i přípravou jídla můžou pomoct i ostatní členové rodiny. Najděte si také svůj vlastní optimální „time management“ – někomu vyhovuje vařit o víkendu na celý týden, jiný vaří raději každý den nebo obden.

  • 14.

    Zásobte se v akcích a nakupujte ve velkém

    Autor: iStock.cz

    Když máte své oblíbené potraviny, udělejte si zásobu, až budou v akci, nebo je nakupujte ve velkých baleních za nižší ceny.

    Náš tip: Vždy se ale ujistěte, že se vám nic z toho nezkazí.

  • 15.

    Vyřaďte maso

    Autor: iStock.cz

    Jíst méně masa je také dobrý způsob, jak ušetřit peníze a současně obohatit jídelníček o rostlinné zdroje bílkovin, které jsou levné a velmi výživné.

    Náš tip: Plánujte si do jídelníčku pravidelně luštěniny, tofu, tempeh nebo pokrmy s vejci, špenát nebo fazolky, květákový mozeček, lečo. Výhodou bezmasých jídel je nejen nižší cena a dobrá nutriční hodnota, ale i rychlá a snadná příprava.

     

    Článek vyšel v novém čísle Blesku zdraví. Dozvíte se v něm také to, jak na bolavá záda, jak použít jedlou sodu v domácnosti nebo jak využít pupeny stromů, které jsou zdrojem cenných látek. Přečtete si také rozhovor se zpěvačkou Kamilou Nývltovou. Časopis koupíte ve všech trafikách nebo si ho můžete objednat v pohodlí vašeho domova v našem iKiosku.

     

    Autor: archiv

     

Články odjinud

Dnešní horoskopy