Svatomartinské víno bez akoholu? Podle šéfa svazu vinařů nehrozí, v letošním je ale alkoholu méně
Letošní odrůda svatomartinských vín bude obsahovat méně alkoholu. Jak ale v Epicentru Blesku vysvětlil šéf Svazu vinařů ČR nejde o obchodní záměr, ale o zásah přírody. A jak že by svatomartinské víno mělo správně chutnat? Svěže, ovocně, a právě s nižším obsahem alkoholu. Chlad taky odpověděl na to, proč neuvažují o nealko variantě.
Žádný marketingový tah, ale chemická reakce, a taky vliv počasí, řekl šéf Svazu vinařů ČR k tomu, že letos se budou nalévat svatomartinská vína s nižším obsahem alkoholu.
„Vždycky to závisí na formě kvasného procesu, a v tom letošním roce celá ta sezóna mířila k tomu, že byla relativně harmonická, vyrovnaná,“ řekl Martin Chlad. Ovšem v té poslední pro vinaře nejdůležitější fázi, přišly srážky…
„Vinař se musel relativně rychle pustit do sklizně a cukernatost těch hroznů nebyla tak vysoká, čili sklízelo se při nižších cukrech,“ říká šéf vinařů k důvodům, proč letošní úroda svatomartinského vína obsahuje méně alkoholu.
Přesně takové by ale podle Chlada sváteční víno mělo být - nižší obsah alkoholu, svěží, aromatické a s chutí po ovoci. Upozornil hlavně na to, že jde o mladé víno, které je ideální ke konzumaci, a ne k archivaci, i když….
Letošní ročník i příští rok?
Technologický způsob výroby podle šéfa vinařů nezabraňuje tomu, aby se například letošní ročník otevřel až příští rok v srpnu či říjnu, a byl stále pitelný. „Rozhodně ale konceptem výroby není určeno k dlouhodobějšímu chování,“ vysvětlil Chlad v Epicentru.
A umí si šéf Svazu vinařů ČR představit i nealkoholickou variantu svatomartinského vína? Zvlášť, když v poslední době mladší generace popíjení alkoholu až tak neholduje…
„O tomhle jsme zatím neuvažovali,“ říká k tomu Martin Chlad. Z celého objemu jsou podle něj navíc 2 miliony lahví svátečního vína kapkou v moři na tuzemském i evropském trhu. „Letos se na pulty dostane o něco méně lahví svátečního vína, než loni,“ řekl a zároveň ale dodal, že se poslední roky pravidelně vinaři pohybují kolem dvou milionu lahví v sezoně (letos to má být 1,9 milionu svatomartinského vína)
(Ne) nutnost „sahat“ na značku
Podle šéfa Svazu vinařů tak vyvstává otázka, jestli je nutné, abychom „sahali“ do značky svatomartinské právě výrobou nealkoholického vína. „Zvlášť, když tady zbývá obrovské penzum dalších mladých vín i těch ročníkových, které eventuálně touhle technologií mohou projít a mohou být klasifikována jako nealkoholická,“ dodal šéf vinařů.












Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.