Babišova zrzka i Piráti s „těžkou váhou“: Vyplácí se stranám sázka na influencery? Experti mají jasno
I v nadcházejících volbách sázejí politické strany na podporu od známých celebrit, stále častěji se ovšem uchází i o influencery – lidi, kteří se proslavili v internetovém prostředí. Co jim taková spolupráce přináší a nemohou videa, která působí velmi zjednodušujícím dojmem, někoho naopak odradit? Blesk se zeptal odborníků na politický marketing.
„Kouříte? Dáte si někdy drink? Nebo pijete slazené nápoje? Jo já taky. To se nám letní party pěkně prodraží,“ říká v jednom ze svých posledních videích influencerka Viktorie Kalivodová, která spolupracuje s hnutím ANO. Následně se v příspěvku opírá do Starostů.
„Přišli s opravdu geniálním nápadem, chtějí zavést daň na cíga, alkohol a slazené nápoje,“ vyčetla hnutí STAN, že od takovýchto rad tu mladí mají rodiče a prarodiče. A to bez ohledu na to, že například spotřební daň z tabáku se za vlády hnutí ANO, konkrétně za tehdejší ministryně financí Aleny Schillerové, razantně zvyšovala a současná šéfka poslanců to má dle svých vyjádření opět v plánu, pokud by se do funkce vrátila.
Hnutí ANO ale není jediné, kdo vsází na podobný marketing. V poslední době podpořil Piráty spoluprací s nimi například komik Mikoláš Trkal vystupující pod pseudonymem Big Daddy Mikky. Ve videu publikovaném na sociální síti Instagram reagoval právě na tvorbu, kterou pro hnutí ANO produkují dvě ženy: kromě zmíněné Kalivodové ještě Aneta Zicklerová, přezdívaná „Babišova zrzka“.
„Momentálně pomáhám Pirátské straně se sociálními sítěmi, a když jsem viděl, co vytvářejí tyhle ty dvě pseudoinfluencerky, tak jsem prostě nemohl být ticho,“ začal zhurta Trkal, který se ve videu prezentuje jako „mistr těžké váhy v sarkasmu“.
A těžkou váhu vytáhli Piráti hned na zahájení své „letní chill kampaně“ u jezera v Konětopech. „Proč Piráti vypadají navenek víc jako IT podpora než politická síla?” či „Sundá Bartoš dredy?“ snažil se komik představit politiky v méně tradičním světle. Navázal tak na akci, která proběhla v dubnu a během které pět stand-up komiků – včetně Trkala – v pražském divadle Komedie »grilovalo« bývalého ministra pro místní rozvoj.
Tehdy ovšem nebylo zdůrazněno, že show má podporovat Piráty, ale že formát by mohl proběhnout v budoucnu i s jiným politikem. Byť pozornému divákovi muselo být jasné, že se »divadlo« snaží některé Bartošovy politické prohřešky – například nepovedenou digitalizaci stavebního řízení – skrze uvolněnou podobu kritiky zlehčit.
Marketingový expert Robert Le Veneur má za to, že ANO svým marketingem skrze dvě mladé slečny dělá chytrou věc. „Lidé, kteří sami sebe považují za inteligentní, si z těchto dvou slečen dělají srandu. A přitom, kdyby to opravdu pochopili, tak by museli vidět, že tyto slečny necílí na ně, ale kupříkladu na mladé lidi, kteří nepotřebují mít politiku sofistikovanou a kteří ji chtějí dostat velmi jednoduše vysvětlenou a na základě toho se jednoduše rozhodnout,“ řekl Blesku marketér. Hnutí ANO si dle něj uvědomuje, že má velký zásah například u těch mladých, jejichž nejvyšší dosažený stupeň vzdělání není vysokoškolský, přičemž další politické subjekty tyto lidi často opomíjejí.
Hranolka či mikiny
Vliv „tiktokové“ politiky bylo možné nedávno sledovat například na velmi probíraném videu Aleny Schillerové, kde se převlékla za hranolku. Zatímco dle řady občanů se tímto aktem shazovala, jiní namítali, že zkušenost s prací v některém z fastfoodových řetězců má řada mladých, a tak rychle pochopí problém, na který chtěla exministryně financí upozornit. Tedy chaos okolo změn v podmínkách pro práci na dohodu o provedení práce (DPP) a dohodu o pracovní činnosti (DPČ), které navrhl Fialův kabinet.
I zakladatel Institutu politického marketingu Karel Komínek míní, že tento typ komunikace má mnohem více rovin, než se na první pohled zdá. „Zvláštní příhoda paní Schillerové s tou hranolkou se dostane do médií a vy najednou máte celý článek jenom o tom, že udělala video na TikToku,“ uvedl odborník.
„Vlastně to není jenom tak, že vy oslovujete ty lidi, kteří vidí to vaše video na té sociální síti – což je objektivně poměrně malé množství lidí, kteří opravdu hnutí ANO potom přijdou volit –, ale je to o tom, že děláte nějakou akci, která má vyslat sdělení nějakým neortodoxním způsobem, což samo o sobě může být zajímavé, že to politikovi zajistí mediální pokrytí,“ vysvětlil Komínek.
Má za to, že optikou konkrétního voliče může situace působit bizarně, ale když se vezme do úvahy vše, co všechno to dané straně přineslo, do jakých konverzací ji to dostalo, kdo všechno se k tomu následně vyjadřuje a jaké titulky z toho vzniknou, tak to může mít sáhodlouhé pozitivní efekty. „I když třeba jenom vysílají jednoduchou zprávu, že se chtějí přiblížit mladým,“ doplnil Komínek.
Expert též připomněl moment, kdy koncem května spustil Andrej Babiš svůj vlastní e-shop, na kterém nabízí designované mikiny a trička – podobně jako třeba hudební kapely nabízejí svůj „merch“. „Spousta lidí si obrazně řečeno ťukala na čelo a říkala, že to přece je úplná blbost. Že takhle stylizované „oversized“ – záměrně volnější a větší, než by byla odpovídající velikost – oblečení opravdu nosí jen mladí, kteří přijdou k volbám třeba úplně poprvé a nemohou tak mít nějaký dramatický efekt,“ nastínil Komínek.
„No, to asi je pravda, neuvidíme půlku republiky v Babišových mikinách, ale zároveň o tom média hojně psala, a kdybyste měl vyčíslit na koruny, kolik by strana vydala za takovou kampaň, kdyby si ji chtěla zaplatit, tak vlastně zjistíte, že to byla sofistikovaná jednorázová akce, která přinesla celorepublikové mediální pokrytí, jinak drahé. Vzniklo to na sociálních sítích, ale vlastně se to potom promítlo do klasického světa a takhle podobně se to potom děje i s těma influencerama,“ doplnil Komínek.
V minulosti se pro Blesk vyjadřoval k fenoménu i politický marketér Jakub Horák, který stál například za úspěšnou pirátskou kampaní v roce 2017, kdy se strana probojovala poprvé do Sněmovny. Jednou z klíčových taktik na TikToku je podle něj schopnost rychle reagovat na trendy. „Jakmile děláte něco, co je staré 14 dní, jste »boomer«. Prostě trapný,“ konstatoval s tím, že trendy se na sítích drží maximálně týden. „Co jiného dostanete do dvacetivteřinového videa, než něco vtipného? Nějakou myšlenku? Těžko,“ vysvětlil v únoru pro Blesk.
K čemu je dobré influencera míti?
Zakladatel Institutu politického marketingu Komínek míní, že role tohoto typu digitálních influencerů roste od začátku tohoto tisíciletí tím, jak se i vnímání politiky posunulo do stádia silné personalizace v závislosti na tom, jaká osobnost zrovna v danou chvíli tu či onu stranu vede. Influenceři mají v takovém prostředí dle Komínka za úkol dvě věci. První je dodat danému lídrovi aspekt lidskosti skrze společné vystupování pro publikum.
„Najednou zjistíte, že ta mluvící hlava, kterou znáte třeba z televize, má mnohem více vrstev, že to není jen panák v obleku, ale že jde o komplexní osobnost, která má vlastní koníčky, děti, rodinu, přátele a spoustu dalších věcí, které má každý z nás. A najednou si s ním vytvoříte nějakou vazbu,“ popsal Komínek.
„Druhým momentem pak je dostat sdělení dané politické strany mezi lidi, ke kterým by se nikdy nebylo schopno samo dostat, protože by se neprosadilo skrze algoritmy. A zároveň by se lidé o tento obsah sami od sebe nezajímali,“ řekl odborník Blesku. S tím, že jedním z cílů je přilákat nevoliče, souhlasí i Le Veneur.
„Nemá cenu přesvědčovat lidi, kteří jsou zatvrzele proti, ty nepřesvědčíte. Vždy se snažíte přesvědčit ty, kteří jsou někde na hraně. Takže si volíte takového influencera, který má blízko k té dané cílové skupině, kterou chcete oslovit,“ míní. Le Veneur má za to, že skrze influencery lze oslovit zhruba 15 procent společnosti a pro politickou stranu, která chce být celospolečensky releavantní, jde pouze o jeden z kanálů, který využívá.
„Vy jako politik chcete ukázat, že nejste ten jediný, který sám o sobě říká, že něco udělal dobře. Potřebujete někoho, kdo mluví za vás. To potom mohou do velké míry udělat právě influenceři. Chválí a upozorňují na vaše úspěchy, kterých jste reálně dosáhl. V té chvíli se přesouváme od klasické reklamy do nějakého PR. Samozřejmě je vždycky důležité, aby se ta spolupráce nějakým způsobem přiznávala, aby byla transparentně uvedena,“ doplnil kolegu Komínek.
Tamty na tom obrázku nahoře bude někdo i volit ? ... )))))