Lidé narození 25. července jsou Lvi.
Svátek slaví Jakub
- Ženský protějšek: Jakubka
- Nejpoužívanější domácí podoby: Jakoubek, Kuba, Kubík, Kubíček
- Původ: Jméno Jakub je hebrejského původu. Pochází z hebrejského, biblického jména Jahagóbh (Jákob). To se vykládá jako „ten, kdo se drží za patu“, přeneseně „druhorozený“. Výklad jména se váže k biblickému příběhu, kdy Jákob držel při narození za patu své starší dvojče, bratra Ezaua.
- Povaha: Jakubové jsou inteligentní. Mají sklony k sobectví. Zvládají věnovat se mnoha činnostem najednou v práci i soukromí.
- Koho takto pojmenovat: Jméno se hodí pro muže narozené ve znamení: Raka, Berana, Kozoroha, Vodnáře, Panny, Býka a Střelce.
Vyberte si podle data vhodné jméno pro své miminko >
Havárie letadla Concorde v Paříži
Nehoda se stala během vzletu stroje Air France, na lince Paříž – New York, přibližně minutu a půl od startu, na letišti Charlese de Gaulla v Paříži. Vyžádala si celkem 113 obětí, z toho 4 na zemi.
Krátce po překonání rychlosti V1, to je tzv. rychlost rozhodnutí, do kdy je možné letadlo bezpečně zastavit do konce dráhy, začaly první problémy, které byly patrné i ze země, a které letecký provoz hlásil pilotům letadla.
Nejprve vysadil motor na levé straně, poté druhý levý motor vypnul pilot z důvodu požáru. Funkční byly pouze motory na pravé straně a letadlo se začalo stáčet doleva. V tu chvíli již nebylo možné bezpečně zastavit a piloti se rozhodli nouzově přistát na letišti Le Bourget. Na původní letiště by se kvůli malé rychlosti a nefungujícím motorům nedokázali otočit.
Ke zřícení letadlo došlo přibližně 1,5 km před letištěm Le Bourget, po minutě a dvaceti vteřinách od prvních potíží. Letadlo dopadlo na hotel Les Relais Bleus, kde zahynuli 4 lidé.
Podle závěrů vyšetřovatelů najel concord při vzletu na titanovou lamelu, která mu rozřízla pneumatiku. Ta následně explodovala, a tím poškodila podvozek a motory. Přitom byl kus pneumatiky vymrštěn vzhůru a nárazem poškodil palivovou nádrž, kde došlo při tlakové vlně k proražení. Unikající palivo se vznítilo od elektroinstalace z poškozeného podvozku.
V roce 2012 nakonec rozhodl soud pouze o podílu viny firmy Continental Airlines, která vlastnila letadlo, jehož lamela nehodu zapříčinila. Podle závěrů nebyla upadlá lamela bezprostředním viníkem nehody.
Titanová lamela, o síle pouhých 1,4 mm a délce 40 cm upadla z letadla, které startovalo pár minut před concordem. Vyšetřovatelům se podařilo dopátrat i dané letadlo, kterému lamela chyběla.
Letouny Concorde společně provozovali British Airways a Air France, symbolizoval usmíření rivality mezi Velkou Británií a Francií. Jeho rychlost přesahovala 2x násobek rychlosti zvuku – mach 2,04 – 1335 km/h.
Poprvé letěl v roce 1969, ale komerčně byl využíván mezi roky 1976 – 2003. Poté byl jeho provoz ukončen, z důvodů velkých nákladů. Letenku si mohli dovolit pouze bohatí cestující.