Příběh pyšného concordu: Velikán skončil v muzeu!

VIDEO: Concordem už nikdo nikdy nepoletí. Obdivovat britskofrancouzský obří letoun rychlejší než zvuk lze jen v leteckých muzeích. Poprvé vzlétl druhého března 1969 ve francouzském Toulouse před čtyřiceti lety.
Poslední pravidelný let se uskutečnil 24. října 2003. Není sporu o tom, co chloubě letectví podrazilo nohy: Tragédie na pařížském letišti, při níž zemřelo 113 lidí.
Zvláštní tvar křídel, neobyčejně štíhlý trup, zvednutý nos. Ta elegance! Britové a Francouzi uzavřeli dohodu o společném vývoji nadzvukového letadla už v roce 1962. Na paty jim šlapal americký boeing, ruský tupolev a v neposlední řadě také pověstný britsko-francouzský nesoulad: Hádali se i o název letounu, přičemž název Concorde paradoxně znamená svornost. Avšak v anglické verzi chybí písmeno e na konci slova. Britové džentlmensky ustoupili, i když neopomněli tvrdit, že ono e ve skutečnosti znamená England. Poprvé se elegantní stroj odlepil od země v březnu před čtyřiceti lety na toulouském letišti Blagnac, let trval čtyřicet minut a proběhl bez problémů.
VIDEO: Poslední let concordu! Letoun se vznítil krátce po vzlétnutí z letiště
Pro horních deset tisíc
Rychlost zvuku pokořil concord v říjnu. Tupolev totéž dokázal o několik měsíců dříve, bohužel v roce 1973 havaroval během ukázkového letu na 30. pařížském eurosalonu, a tak pověst Tupoleva Tu-144 utrpěla citelné trhliny. Stroj se stal neovladatelným, řítil se k zemi a během pádu se lámala křídla. Zahynulo čtrnáct lidí.
Jedničkou se tedy stal letoun Concorde, a to navzdory nebývale vysoké ceně za letenku: Byl to stroj pro horních deset tisíc. Už v roce 1970 dosáhl dvojnásobku rychlosti zvuku. Slibný vývoj zabrzdila ropná krize. Jedinými, kdo concordy vlastnily, byly nakonec jen British Airways a Air France. Vzhledem k nezvyklé hlučnosti měl stroj ještě ke všemu zákaz přistávat na amerických letištích, což se po mnoha právních sporech postupně dařilo měnit. Pak přišel 25. červenec 2000.
Dovolená snů
Pro sto lidí (sedmadevadesát dospělých a tři děti, až na výjimky se jednalo o německé turisty) to měla být dovolená snů. Patnáctidenní kombinovaný výlet, na který se vzpomíná celý život: Nejrychlejším civilním letadlem světa z Paříže do New Yorku, odtud luxusní lodí po trase Bahamy, Kuba, Mexiko, Kolumbie, Panama a Ekvádor.
Cestující se mohli těšit na Niagarské vodopády, muzikál na Broadwayi, mayské památky či havajský noční klub. Zájezd nabízela německá cestovní kancelář Deilmann v cenách od osmi a půl do dvaadvaceti tisíc marek. Nadzvukové letadlo Concorde společnosti Air France se zřítilo krátce po startu z pařížského letiště. Obří stroj přeletěl dálnici a spadl na hotel Hotelissimo, kde zahynuli tři zaměstnanci a britská turistka. Tragédii nepřežilo 113 lidí, z toho 109 na palubě letadla a čtyři na zemi. "Viděl jsem ten letoun, hořel mu motor na levé straně. Po chvíli havaroval, bylo to asi dvě minuty po startu," řekl očitý svědek televizi CNN. "Hluk motorů byl mnohem hlasitější než normálně, za letadlem se táhly plameny o délce šedesáti až devadesáti metrů," uvedl jiný svědek, britský pilot. Prý to vypadalo jako malá atomová bomba.
Osudná lamela
Shodou okolností ve stejný den před startem letadla přiznali mluvčí British Airways i Air France trhliny na křídlech jedenácti z celkových třinácti concordů. Ani to, ani údajná porucha motoru však tragédii nezpůsobily. Konec komerčních letů nadzvukového letounu Concorde má na svědomí lamela vyrobená z titanu. Ležela na ranveji pařížského letiště, odpadla totiž z letadla americké společnosti Continental Airlines, které startovalo před concordem.
Šlo o náhradní součástku, originál se vyrábí ze slitiny, ta, na rozdíl od titanu, pneumatiku neprorazí. Concord při startu na lamelu najel, a ta roztrhla pneumatiku. Její kusy pak prorazily palivovou nádrž, která se vzňala. Byť předtím létaly bez nehody tři desítky let, tohle neštěstí znamenalo konec provozu obřích letounů.
Concorde, sbohem!
Po tragédii concordy delší dobu nelétaly, putovaly na testy. Výsledkem bylo instalování nových pneumatik a konstrukční změny. Díky tomu se stroje znovu ocitly ve vzduchu, ale ve velmi špatnou dobu. Psal se rok 2001, přišlo jedenácté září a definitivně se podepsalo na smutném osudu slavných letadel. Závěrečná komerční cesta jediného typu nadzvukového dopravního letounu na světě skončila 24. října 2003 na londýnském letišti Heathrow. Ve 13.40 SELČ vzlétl letoun Concorde z newyorského letiště JFK, v 17.05 SELČ se v Londýně dotkl země. Naposledy.
To víš, obávám se že kdyby spadla nějaká nízkonákladovka a zařvaly dvě stovky "bezejmených", lítá se druhej den dál jako by se nechumelilo.