Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Polojasno 9°C

Věta „čti nahlas“ je tabu, říká profesorka. Dětem zabíjí radost, klidně ať čtou na mobilu

Video se připravuje ...
Autor: bud - 
23. července 2018
05:40

Mobilní telefony, tablety nebo počítače nejsou „zabijákem čtení“ u dětí. Tím je naopak nucené povinné čtení nebo vytváření různých seznamů doporučené četby, které nezohledňují zájmy dítěte. V rozhovoru pro Blesk Zprávy to řekla profesorka Radka Wildová z Karlovy Univerzity, která se zabývá rozvojem čtenářské gramotnosti. „Klidně mohou číst na počítači, ale musí to mít smysl,“ radí rodičům.

Mobilní technologie nemusí omezovat čtenářskou gramotnost dětí a jejich schopnost porozumět textu. Je o tom přesvědčená prorektorka Karlovy univerzity Radka Wildová, která v minulosti vedla i tamní Pedagogickou fakultu. Dětí prý kvůli mobilům nebo počítačům nehloupnou, pokud je využívají aktivně a smysluplně.

„Dá se odhadnout, že média vedou k méně aktivnímu čtení a dítě se stává pasivním příjemcem, pokud si neosvojí metody rozvoje různých úrovní čtenářské gramotnosti, text posoudit, analyzovat a vybrat z něj, co potřebuji. Ale tam, kde se média využívají ve prospěch dětí a čtenářské hry, tak je to velký profit,“ řekla Wildová.

Počítač i čtečka, hlavně když to má smysl

Podle ní je vhodné, když se v rodině čte a čtení je vnímáno jako nějaká hodnota. „A nemusí to být vždy kniha, může to být čtení přes počítač, čtečky,“ říká s tím, že rodiče by měli s dětmi o svém i jejich čtení pravidelně hovořit a měli by také aktivně děti vybízet k tomu, aby četly. Musí to ale mít konkrétní smysl, povinnost je v tomto ohledu spíše na škodu. „Mohou nechat připravit dítě výlet a ono si k tomu nastuduje informace na internetu, v knize nebo v mapě. Dítě si uvědomí, že tu svou dovednost může k něčemu využít.“

„Existují také zpracované texty, které po přečtení vyžadují nějakou reakci dítěte. Je potřeba, aby dítě na základě ní plnilo nějaké úkoly. Obecně je potřeba vytvářet a podněcovat situace,“ vysvětlila profesorka.

Stereotypní procvičování prý k ničemu nevede. „Klasickým příkladem české školy je, že čtení se pořád procvičuje, ale strašně málo fakticky využívá. A to platí i o rodinách. Rodiče se většinou zaměří na to, že dítě musí přečíst do školy tolik a tolik stránek, aby se zlepšilo. Tak řeknou: čti nahlas.“ Jenže právě tento přístup kazí podle Wildové skutečnou radost ze čtení.

„Mám problém se seznamy“

„Mám velký problém se čtenářskými seznamy, kdy dítě dostane příkaz: toto je povinné a toto přečti, nezávisle na tom, jestli tě to baví,“ říká Wildová. A dodává, že s dětmi se musí aktivně pracovat i při volbě literatury.

„Je lepší, pokud už se ve škole nějaký doporučený nebo povinný seznam vytváří, aby vznikal společně a třeba z nějaké aktivity, kdy třeba děti přinesou, co četly, a řeknou, proč to doporučují. A součástí seznamu mohou být i internetové zdroje,“ dodává v rozhovoru.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

ja-stana ( 23. července 2018 10:14 )

Se divím že umím číst.

ellenic ( 23. července 2018 09:35 )

není to jen výkřik její výkřik do tmy . Možná je jí líto, že ji široká veřejnost nezná, tak teď už ano. Už vidím, jak dítě čte na mobilu nebo tabletu klasickou literaturu a povinnou četbu . Když vidím školáky s mobilem, tak jedině tam lítají různé hry, a s tím už začínají ti v první třídě, ale ještě jsem nikoho neviděla číst něco z literatury .

Taurus70 ( 23. července 2018 08:58 )

 Andy83 to je docela vtipne co tvrdite,zalezi i na rychlosti cteni a zaroven pochopeni textu,proto se psaly slohove prace aby ucitel vedel jak deti chapou urceny text a zaroven pokud tzv. dvousmyslny aby mu vysvetlil co tim chtel autor rici,to ze zrejme vnucka kdyz ji hezky poprosite cte noviny je hezka vec ale myslenkove pochody si tim opravdu netridi a predstavivost uz vubec ne a o tom cteni prece je,jak se rika jeden text deset pribehu.Proto dnesni deti postradaji veskerou predstavivost.

andy83 ( 23. července 2018 08:24 )

Svým způsobem má tato paní pravdu. Je jedno co to dítě čte a kde, třeba noviny, ale je důležité aby dítko vědělo o čem čte. -Nevím jestli ještě ve školách uplatňují rychlost čtení, ale mnoho těch co uměli číst rychle ni nevědělo o čem četli. Vnučku jsem poprosila aby mi přečetla něco z knížky a to bylo caviků, a když sem ji pochvíli poprosila aby mi přečetla něco z časopisu, že na to nevidím, tak hned četla. Při další návštěvě když přišla s maminkou tak se hned ptala jestli nechci něco přečíst z novin, a její maminka se divila, že chce číst. Maminka byla překvapená a na dotaz: ty čteš? a nahlas? byla odpověď jo babička na to nevidí.

flora ( 23. července 2018 07:38 )

A špice je, že si děti budou vytvářet své vlastní seznamy povinné četby. Tedy budou vytvářet seznam brakovky alá Jak sbalit kluka. U jmen jako Sienkiewicz , Turgeněv, Hugo, Zola, Dostojevskij,Hemingway atd. si budou myslet, že se jedná o mimozemské velitele bojových kmenu z Marsu, nebo o název instatních polévek.

Zobrazit celou diskusi