Pátek 29. března 2024
Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt
Oblačno, déšť 14°C

Roboti mají nést právní odpovědnost za své činy, zní z EU. Svoboda: Nesmysl

Autor: Tomáš Polák - 
12. dubna 2017
06:10

Robot by mohl v případě úrazu nebo škody v budoucnu nést odpovědnost sám za sebe. I takovými otázkami se vážně zabývá Evropský parlament. Ve Studiu Brusel to řekl europoslanec Pavel Svoboda (KDU-ČSL). Podle něj jde technologie rychlým tempem dopředu a právo těžko dohání realitu. I proto jeho výbor nyní vydal soubor otázek spojených s umělou inteligencí, kterými se bude věnovat Evropská komise. 

Roboti by měli být vždy rozpoznatelní od člověka, měli by mít tlačítko vypnutí a to, co sami vytvoří, by mohlo být považováno za umělecké dílo. I to jsou body nové zprávy právního výboru, kterému předsedá český europoslanec Pavel Svoboda.

„Vzhledem k tomu, že řada robotů bude mít přeshraniční fungování, tak je dobré, aby si Evropa od začátku říkala o těch standardech dohromady; aby se jednotný evropský prostor společně připravoval na větší nástup robotiky do každodenní reality,“ uvedl Svoboda.

Podle něj je jedním ze zásadních bodů právní odpovědnost v případě, kdy robot nebo autonomní vozidlo způsobí škodu na majetku nebo na zdraví. „Dále určitě ochrana osobních údajů. Aby se autonomní vozidla mohla chovat autonomně, tak musí neustále vysílat údaje o tom, kde právě jsou, jak se pohybují, co je v jejich okolí. A to jsou údaje, o které budou mít zájem mnozí poskytovatelé dalších služeb nebo výrobci,“ myslí si Svoboda, podle kterého se už nyní tvoří fronta zájemců o takové údaje.

Bourající autonomní auta – kdo je odpovědný?

S nehodami autonomních vozidel už mají zkušenosti hlavně v USA, kde se v některých městech testuje jejich provoz. Na konci března například v Arizoně vozidlo společnosti Uber Technologies skončilo na boční straně poté, co do něj naboural jiný řidič. Tentokrát nebyla chyba na straně autonomního vozidla. Nemusí to tak ale být vždy.

„Odpovědným vůči tomu poškozenému bude majitel, respektive provozovatel toho vozidla. Ale zajímavé to bude v tom dalším stupni regresu odpovědné osoby. To znamená: má to být výrobce softwaru? Nebo výrobce hardwaru toho auta? To bude záviset na konkrétních situacích,“ domýšlel se.

Sám Svoboda autonomním vozem ještě nejel. „Bohužel ještě jsem tuhle příležitost neměl, pokud vynechám takové okrajové záležitosti, jako že jsem v Toulouse jezdil metrem bez řidiče,“ přiznal.

Robot jako osoba

Podle Svobody bude pak nejcitlivější otázka emancipace umělé inteligence. „Samozřejmě někteří vizionáři položili na stůl otázku, zda umělá inteligence, zejména v momentě, kdy překročí inteligenci lidskou, by neměla nést sama odpovědnost za sebe,“ uvedl Svoboda, podle kterého by tak mohla vzniknout i zvláštní právnická elektronická subjektivita. „Ale já jsem v tomhle ohledu poměrně konzervativní a myslím, že ta odpovědnost by měla zůstat na straně člověka,“ dodal.

Že by byl ovšem ohledně této problematiky konzervativní celý výbor, se prý rozhodně říct nedá. „Zrovna zpravodajka této zprávy Mady Delvaux, která patří k sociálním demokratům, je v této věci poměrně otevřená, takže ta se této otázky nebojí. Je jasné, že ta otázka na stůl musí přijít,“ doplnil. Člověk musí mít totiž podle Svobody stále motivaci umělou inteligenci neustále řídit a mít pod kontrolou. „A ne mít vidinu, že se časem vyviní z toho, co se mu případně vymklo z rukou, když tvořil robota,“ vysvětlil.

Pavel Svoboda je považován za nejvlivnějšího Čecha v Evropském parlamentu. Je předsedou klíčového právního výboru. O svém vlivu, ale i o tom, co se mu dlouhodobě nedaří, také promluvil ve Studiu Brusel. Podívejte se na celý rozhovor:

Video  Robot by mohl mít odpovědnost sám za sebe, zní z europarlamentu.  - Tomáš Polák
Video se připravuje ...

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa