Opera, která v režii Lindy Keprtové vznikla na objednávku ND 20 let po smrti spisovatele, v devíti obrazech provází důležitými okamžiky Hrabalova života. Zaznamenává jeho neúspěch ve škole a úspěchy u žen, práci u železnice i v dělnických profesích v Kladně, svatbu, nepřízeň režimu i části literární kritiky i okamžik, kdy ukončil svůj život skokem z nemocničního okna. V opeře nechybí sbor milovaných koček a hejno holubů.

Jako tři osudové Hrabalovy ženy se představily Yukiko Kinjo (Múza spojující ve své postavě všechny Hrabalovy lásky), Jana Sýkorová (manželka Eliška přezdívaná Pipsi) a Lenka Šmídová (Matka). O hudební doprovod se postaral orchestr pod vedením dirigenta Jana Chalupeckého.

"Byla jsme spokojená, myslím, že tvůrci zajímavým způsobem zaznamenali nejzásadnější okamžiky Hrabalova života," uvedla jedna z divaček.

Podle operní kritičky Heleny Havlíkové jsou činoherní kusy Miloše Orsona Štědroně nápaditější a výstižnější. "Vlastně to o Hrabalovi vypovídalo relativně málo, byla to taková všehochuť, která se mi nezdála svébytným vyjádřením Hrabalovy osobnosti," řekla ČTK. Dodala, že je třeba vyzdvihnout mimořádný výkon Romana Janála.

Režisérka Keprtová doufá v to, že na představení přijdou i Hrabalovi čtenáři. "Opera rozkrývá důležité a klíčové vztahy, které formují většinu lidí. U Hrabala k tomu dodáváme ještě neutuchající žízeň nejenom po pivu, ale především po obyčejném lidství," uvedla.

Skladatel Štědroň napsal operu na vlastní libreto. Vycházel přitom nejen ze znalosti Hrabalova díla, ale také z dokumentárních materiálů a literárních studií. Osobnost Hrabala inspirovala Štědroně už podruhé. V inscenaci Krásné psací stroje uváděné Divadlem Na zábradlí se Hrabal objevuje jako jedna z hlavních postav. Zároveň s operou Don Hrabal připravilo ND tematickou výstavu fotografií Pavla Štolla v prostorách kavárny Nona na Nové scéně ND.