"Je to jedna z mála autorek české fotografie, které se trvale věnují zásadnímu tématu, jako je dokumentace přírody. Je to na jednu stranu banální, ale zároveň i náročné téma," uvedla Bieleszová,

Početnou skupinu tvorby Mileny Valuškové tvoří fotografie stromů a keřů, kterým autorka dávala nezaměnitelnou podobu v temné komoře. Záběry z výprav do přírody často zastírala jemnou strukturou tkaniny nebo ostrost původních negativů zjemňovala pokládáním a prosvícením různě skládaných papírů.

"Když jsem v krajině, tak je to jiná dimenze a všechno ze mě spadne. Vždy se snažím prožít krajinu na místě samotném. Místa si vybírám podle literatury. Zajímám se o historii míst, o staré události, kultovní místa. Také se mi stalo, že mě nějaké místo samo přitáhlo, okouzlilo a až dodatečně jsem si o něm vyhledala informace," uvedla Valušková.

Během svého života prošla všemi oblastmi fotografie. Od konce 60. let minulého století se věnovala klasické ateliérové fotografii a v 70. letech získala zkušenosti na katedře soudního lékařství, kde fotografovala oběti násilných činů i předměty doličné.

V 80.letech Valušková působila jako fotografka v olomouckém středisku Státní památkové péče a ochrany přírody. "Její tvorka se rozpíná od dokumentu až po mnohovrstevnaté krajinné studie a technicky komplikovaná zátiší," podotkla Bieleszová. Po ukončení studií na FAMU v roce 1983 se Valušková také věnovala experimentům například s dvojexpozicí, fotogramem či sendvičovým překrytím negativů.

Přípravu výstavy málem překazil nedávný požár části domu, ve kterém má Valušková svůj ateliér. "Kdyby požár zasáhl i ateliér, ve kterém byly nachystané celoživotní fotografie pro tuto retrospektivu, tak by to byla velká škoda," podotkla Bieleszová. Výstava fotografií Mileny Valuškové bude v Muzeu moderního umění v Olomouci k vidění do 29. října.