"Neexistuje zákon na ochranu českého obchodníka. Nadnárodní výrobci si s námi dělají, co chtějí. Pro nezávislý trh mají nastavené horší podmínky než pro velké řetězce. Často to zdůvodňují výší obratu, přitom v 90. letech měl tradiční trh obraty mnohem vyšší než řetězce, ovšem výhodnější podmínky nedostal," uvedl Mazák.

Na podobné chování podle tajemníka Asociace tradičního českého obchodu Jana Hrdiny doplácejí provozovatelé menších prodejen hlavně na venkově. "Z praxe lze určitě uvést příklady, kdy české obchodní sítě nemají takovou vyjednávací pozici jako silné nadnárodní řetězce, a tudíž se v některých případech nedostanou k tak výhodným podmínkám," uvedl.

Příkladem nevýhodných podmínek bývají podle Hrdiny velmi často vyšší nákupní ceny pro malé obchodníky v porovnání se silnějšími obchodními řetězci. "U některých produktů je v případě řetězců nákupní cena určená výrobcem téměř o polovinu nižší. Nejčastěji se to děje u piva a některých cukrovinek," řekl Hrdina.

Mazák míní, že pozici maloobchodníků by mohla zlepšit legislativní úprava, která by doplnila zákon o významné tržní síle. Na rozdíl od tohoto zákona by však chránila obchodníky před dominantními výrobci. "Zákon o významné tržní síle je postavený jednostranně. Podobně jsou na tom i současné snahy Evropské komise, která usiluje o zlepšení postavení dodavatelů při jednání s řetězci," uvedl Mazák. Podle něj malým českým obchodníkům nynější zákon paradoxně škodí, jelikož umožňuje výrobcům tlačit sítě prodejen do nevýhodných smluvních podmínek.

Malí obchodníci podle Mazáka sice mohou situaci vyřešit vypovězením kontraktu s dodavatelem, avšak riskují, že spotřebitelé pro oblíbené potraviny zamíří ke konkurenci. Pokud naopak přistoupí na nevýhodné podmínky, projeví se to na ekonomické stránce prodejny.

Asociace českého tradičního obchodu nedávno s odkazem na výsledky šetření společnosti AC Nielsen oznámila, že loni v Česku ukončilo činnost v malých obcích 1082 venkovských prodejen. Tempo zanikání malých obchodů se podle asociace zrychlilo.

Loni například zaniklo 759 nejmenších obchodů o prodejní ploše do 50 metrů čtverečních. V roce 2016 v této kategorii ukončilo činnost 396 prodejen, tedy zhruba polovina. Naopak velké prodejny o ploše nad 400 čtverečních metrů posílily o 39 maloobchodních jednotek. "Je tedy patrné, že zatímco nejmenší venkovské obchody zanikají, rostou nové supermarkety," podotkl předseda asociace Zdeněk Juračka.