"Asociace krajů, tedy všichni hejtmani, s tím rozhodně nesouhlasí. V roce 2015 kraje obdržely na opravy 4,4 miliardy korun, v roce 2016 to byly tři miliardy, v roce 2017 tři miliardy korun. Přesto tyto finanční prostředky nestačí, protože kraje za ně nechají provádět nejen běžné opravy, ale i nákladné rekonstrukce například mostů na silnicích II. a III. tříd. Pokud peníze od Státního fondu dopravní infrastruktury v roce 2018 kraje nedostanou (i když nám to bylo při předchozích jednáních už dříve přislíbeno), nebudeme moci silnice opravovat a jejich devastace se dál bude prohlubovat," řekla Vildumetzová ČTK.

Předpokládá, že o tom ještě budou kraje jednat, a doufá, že se pro příspěvky najde prostor v návrhu státního rozpočtu i při vyhodnocení hospodaření SFDI ke konci letošního roku. "Situace, kdy by SFDI nepřispěl v roce 2018 na opravy krajských silnic, je pro nás naprosto nepředstavitelná a nepřijatelná," dodala.

Podle ředitele SFDI by ale opravy těchto silnic měly kraje primárně hradit z peněz, které získají z rozpočtového určení daní. Opětovný příspěvek ze strany SFDI na rok 2018 nepovažuje Hořelica za pravděpodobný. Vláda by o jeho poskytnutí podle něj mohla rozhodnout pouze v případě, že se zlepší výběr daní a poplatků z užívání dálnic a silnic prvních tříd.

Pokud jde o Zlínský kraj, na opravy silnic nižších tříd poskytl fond pro letošní rok zhruba 133 milionů. Financováno z nich bylo 31 silničních staveb. "Pokud by skutečně měl být na příští rok výpadek financí na opravy silnic druhých a třetích tříd ze Státního fondu dopravní infrastruktury, tak ty peníze budou chybět," uvedl dnes náměstek zlínského hejtmana pro dopravu Pavel Botek (KDU-ČSL). Kraje podle něj převzaly silnice druhých a třetích tříd v katastrofálním a zoufalém stavu. "Rozpočtové určení daní bylo krajům kráceno v době krize a nebylo narovnáno. Ty peníze prostě chybí a je to určitě dluh státu v této záležitosti," řekl Botek.

V nejhorším stavu jsou podle něj ve Zlínském kraji silnice v okolí Morkovic-Slížan na Kroměřížsku a Rožnova pod Radhoštěm na Vsetínsku. V roce 2016 bylo 665 km krajských silnic v havarijním stavu, dalších 313 kilometrů bylo označeno jako nevyhovující. Hejtmanství se prostřednictvím Ředitelství silnic Zlínského kraje stará o celkem 1760 kilometrů silnic.