Z rozhodnutí vyplývá, že původní verdikt úřadu z loňského září má závažné vady. Rafajovi podřízení rozhodli údajně pouze o části případu. V novém řízení to mají napravit. Zabývat se mají také tím, zda nová úprava zadávání veřejných zakázek není pro státního železničního dopravce příznivější.

Například Praze ÚOHS odpustil více než milionovou pokutu za chyby související s výstavbou tunelu Blanka. Případ byl starší než pět let, což je nový limit. U starších zakázek ÚOHS ukládat pokuty nemůže.

V případě Českých drah se ÚOHS zabývá dohodami platnými na období od prosince 2008 až do poloviny roku 2013. ÚOHS dosud tvrdil, že na zakázku mělo být vyhlášeno výběrové řízení. České dráhy tvrdily, že na dohodu s rakouskou Österreichische Bundesbahnen - Produktion se zákon nevztahuje.

Za pronájem lokomotiv na rok 2014 dostaly dráhy navíc milionovou sankci. Podaly proti ní žalobu ke Krajskému soudu v Brně.

Lokomotivy Taurus jako jediné vozí osobní soupravy Railjet na mezinárodních spojích mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem. České dráhy je mají pronajaté od rakouských drah. První souprava rychlovlaku Railjet vyjela loni 6. května ve zkušebním provozu s cestujícími z Prahy do Břeclavi. Od poloviny června jezdí na lince do Rakouska.

vrn jpt