Původně odhadovaná škoda 150 milionů korun se nezměnila ani po středeční prohlídce, které se účastnili zástupci Českých drah, pojišťovny a výrobce vlaku, francouzského koncernu Alstom. Společnost nyní připraví drahám kalkulaci, kolik by oprava vozu stála.

Pendolino bylo podle komise před nehodou v naprostém pořádku a nemělo jakýkoli podíl na této mimořádné události, uvedl přednosta. Správně zareagoval i strojvedoucí, který zatáhl za rychlobrzdu a poté utekl z řídící kabiny. Náraz, při kterém do vozu vlétly dvě tuny vážící palety plechových desek, zdevastoval jak kabinu strojvedoucího, tak i prostor za ní včetně šesti řad sedadel. Snížení rychlosti ze 160 na 142 kilometrů přispělo k tomu, že vozidlo nevykolejilo, což by vedlo k vyššímu počtu obětí i škodám.

Nehodu ve Studénce nepřežili tři lidé, skoro 20 jich bylo zraněno. V Ostravě zůstávají hospitalizováni tři zranění ve Fakultní nemocnici Ostrava. Mluvčí nemocnice Tomáš Oborný dnes ČTK řekl, že dva pacienti s vážnými zraněními jsou stále na jednotce intenzivní péče. Jsou mimo ohrožení života a jejich stav je stabilizovaný. Jeden pacient je při vědomí, další ženu lékaři postupně probouzejí z umělého spánku. Další pacientka, která dosud byla rovněž na JIP, byla dnes přeložena na standardní lůžko traumatologického centra.

Ve vlaku cestovalo 150 lidí, podle aktuálních údajů zatím 13 cestujících už podle mluvčí Českých drah Kateřiny Šubové podalo žádost o náhradu škody kvůli újmě na zdraví či hmotné škodě.

Soud v pátek poslal do vazby polského řidiče kamionu, který vjel na přejezd, přestože už svítila červená světla. Padesátiletému muži hrozí za obecné ohrožení z nedbalosti tři až deset let vězení.

Potřebné údaje o nehodě pocházejí ze záznamového zařízení nazývaného černá skříňka. Ve vlacích zaznamenává základní technické údaje, jako jsou rychlost vozidla, zda byl v pořádku brzdný systém a zda strojvedoucí brzdil, nebo údaje z návěstidel. Na rozdíl od podobných zařízení v letadlech nepořizuje například zvukový záznam z kabiny strojvedoucího. Skříňka je uložená bezpečně za stanovištěm strojvedoucího a navíc se nachází prakticky až u stropu, uvedl technik specializovaný na opravy jednotek pendolino Jan Studeník. Náraz do kamionu ji i tak prakticky zdevastoval, samotné disky se záznamem ale poškozeny nebyly. Nyní je zkoumá Drážní inspekce.

Alstom nyní musí zjistit od svých dodavatelů, zda a za jakých podmínek budou schopni dodat komponenty pro opětovnou výrobu karoserie vagonu. Pokud nebude oprava ekonomicky výhodná, zvažují České dráhy i jinou variantu, jako je například nákup podobného vozidla, které jezdí na italských železnicích. Prioritou je ale oprava, a to co nejrychlejší, aby se celá souprava mohla vrátit do provozu.

Pendolina dodávala Českým drahám od roku 2003 italská společnost Fiat Ferroviaria, patřící dnes mezinárodnímu koncernu Alstom. Běžný provoz zahájily rychlovlaky v Česku v listopadu 2005. České dráhy jich včetně tohoto poškozeného vlastní sedm.