"V dnešní době samozřejmě klesá zájem o kamenný obchod, kdybychom neprodávali na internetu přes Aukro, tak nemůže náš obchod fungovat," uvedla provozovatelka kladenského antikvariátu Zdenka Marešová.
Zájem o sběratelské artikly je podle ní nyní přibližně stejný jako poptávka po novějším zboží. Sběratelů ale ubývá, mezi mladými jich podle Marešové mnoho není. "Takže jsme se zaměřili i na prodej 'nových' věcí, o ten je v kamenném obchodě zájem. Jsme přece jen v Kladně, kde kupní síla není taková, aby lidé měli na nové knihy. Tak chodí k nám, kde kupují levnější z druhé ruky," podotkla.
Internet výrazně pomáhá také antikvariátu v Husově ulici v Poděbradech. "Většinu knih prodáme přes e-shop. Přesto k nám chodí poměrně dost lidí, někteří si chtějí knihu prohlédnout, než ji koupí, většinou sběratelé, jiní kvůli atmosféře antikvariátu vůbec a další si krátí čas v lázních, v tom máme výhodu," uvedla provozovatelka Dita Lonská.
Přání zákazníků jsou podle ní proměnlivá. V současnosti čtenáři častěji shánějí odborné knihy. "Ale je řada titulů, které se prodávají stále dokola, například povinná školní četba," dodala.
Podle Markéty Přerovské z mělnického knihkupectví a antikvariátu Želví doupě nelze říct, že by zájem o knihy opadal. "Spíše opadá zájem o 'rychlokvaškové' tituly a vrací se zájem o věci, které si můžete vzít do ruky více než jednou. Tento trend ostatně vidíme i na prodeji nových knih, které máme také," poznamenala. Také Želví doupě se bez internetového obchodu neobejde, zajišťuje mu zhruba třetinu celkového obratu.
Největší zájem je podle Přerovské o klasickou beletrii a odborné publikace různého typu, jako jsou knihy pro zahrádkáře, kuchařky či technické příručky. V posledním roce se zmnohonásobil prodej desek. "Protože máme v provozovně také kavárnu pro matky s dětmi, velmi dobře se prodává starší dětská literatura," dodala.