Retro kriminálka režiséra David O. Russella mimo jiné obdržela ocenění sdružení kritiků v New Yorku pro nejlepší film, scénář a herečku ve vedlejší roli Jennifer Lawrencovou. Od členů Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu pak snímek získal tři Zlaté globy, obvykle označující oscarové favority, za za nejlepší komedii a muzikál, stejně jako pro herečku v hlavní i vedlejší úloze - pro Amy Adamsovou, respektive pro Jennifer Lawrenceovu.

Fiktivní snímek vycházející ze skutečných událostí. Režisér David O. Russell se inspiroval jedním z největších korupčních skandálů mezi politiky v USA ze 70. let, při jehož odhalování FBI využila jako spolupracovníka podvodníka. Film vypráví příběh špičkového podvodníka Irvinga Rosenfelda (Christian Bale), který je společně se svou obdobně vychytralou partnerkou a milenkou Sydney Prosserovou (Amy Adamsová) přinucen ke spolupráci s agentem FBI Richiem DiMasem (Bradley Cooper). DiMaso, který se vymyká kontrole nadřízených, podvodnický pár s sebou strhává do světa politických machinací a mafiánů, který je nebezpečný i lákavý současně.

Jeremy Renner ztvárňuje Carmena Polita, zaníceného, ale prchlivého politika, který se ocitl v pasti mezi podvodníky a FBI. Irvingova nevypočitatelná manželka Rosalyn (Jennifer Lawrencová, která získala Oscara za ztvárnění psychicky narušené ženy v jiném Russellově snímku Terapie láskou), by se přitom mohla stát onou příslovečnou poslední kapkou, která způsobí, že se mocné hráze intrik a podvodů definitivně protrhnou.

Stejně jako předchozí filmy Davida O. Russella je i film Špinavý trik snímkem, který nelze jednoduše přiřadit k žádnému konkrétnímu žánru a který staví na syrových emocích a situacích, ve kterých se rozhoduje mezi životem a smrtí.

Scénář ke Špinavému triku byl delší čas na listině nejlepších zatím neadaptovaných scénářů. Prvním potenciálním režisérem byl Ben Affleck, ovšem poté se k projektu dostal Russel a už u něj zůstal. Provedl některé zásadní změny, mezi jinými to, že zaměnil jména původních charakterů za fiktivní. Jeho cílem bylo poctivé vykreslení charakterů, což kladl na srdce i hercům, kterým během natáčení nechával i prostor pro improvizaci.