Každý rok vznikají ve světě tisíce nových startupových projektů. Velká část takovýchto projektů v Česku je v úvodní fázi financována z úspor zakladatelů. "S projekty tohoto typu se nejčastěji setkáváme v oblasti informačních systémů, softwaru jako služby, médií a zábavy," uvedl partner KPMG ČR Petr Škoda.

Zakladatelé startupů berou své podnikání vážně. Investoři, kteří jsou ochotni do jednoho startupu v průměru investovat až jeden milion eur (asi 27,5 milionu Kč), se shodují na tom, že peněz je na trhu dostatek. Co podle nich naopak chybí, jsou vhodné investiční příležitosti.

Ve více než 70 procentech případů jsou v kolonce zakladatel startupu napsáni výhradně muži. Tento fakt lze odůvodnit zejména oblastmi, v nichž se nové startupy nejčastěji rodí. "Nové projekty vznikají zejména na poli informačních technologií a médií, jak dokazuje i samotné vzdělání jejich zakladatelů. Celých 37 procent dotazovaných studovalo informační technologie," upozornil Škoda.

Motivací pro založení nového projektu je zpravidla touha vytvořit něco nového nebo změnit konkrétní odvětví k lepšímu. Finanční motivaci má pak více než polovina dotázaných. Všichni ale věří, že jejich produkt je buď naprostou inovací, nebo alespoň vylepšením toho, co na trhu již existuje.

Více než třetina dotázaných (37 procent) pak spolupracuje s maximálně dvěma zaměstnanci. Zároveň ale deklaruje snahu počet do budoucna zvyšovat. "Dynamika procesu je více než slibná. Řada startupů vykázala v roce 2014 zdvojnásobení zaměstnanců a růst tržeb o rovnou polovinu," doplnil Škoda.

Z průzkumu dále vyplývá pozitivní hodnocení českých startupů. Silnou stránkou je zejména technická odbornost zakladatelů, ale i jejich kreativita a schopnost kriticky uvažovat. V úspěchu místní startupy naopak brzdí nedostatky ve finančním plánování, znalosti regulace, sebeprezentaci a řízení firmy.