"Zákazníci jsou v současné době velmi nejistí, reagují silně na cenové akce a nakupují všeobecně velmi opatrně a selektivně. Doufáme ale ve stabilizaci až velmi mírný růst," uvedl prezident svazu Zdeněk Juračka.
Podle svazu vlivem intervence ČNB a její medializaci panuje v české společnosti pesimistická nálada. "Očekává se zdražení položek napříč celým sortimentem, které jsou do České republiky dováženy, ale i těch, kde je česká výroba závislá na zahraničních subdodavatelích," dodal Juračka.
Nákupní chování českých domácností je spojené s vývojem ekonomiky. Čeští spotřebitelé dle svazu vnímají, jak se vše kolem nich zdražuje, což logicky prohlubuje jejich nedůvěru v pozitivní ekonomickou budoucnost. Češi v posledních letech výrazně přehodnotili své nákupní zvyklosti a nakupují s mnohem větší rozvahou.
"Je patrné, že se pro české domácnosti stává stále důležitější kvalita a čerstvost výrobků. Na druhé straně jako jeden z klíčových faktorů přetrvává cena. Investují proto čas a pozornost do sledování různých akcí s cílem, aby si mohli pořídit co nejkvalitnější zboží za co nejnižší cenu. Zákazníci obecně omezili nákupy zbytného nepotravinářského sortimentu. I zde stále více vyhledávají vysoce kvalitní spotřebiče, kde mají záruku, že se jim vyšší jednorázová investice vyplatí," uvedl Juračka.
Podle studie Global Powers of Retailing 2014 společností Deloitte a Stores Media stouply v posledním finančním roce výnosy 250 největších světových maloobchodních řetězců o 7,5 procenta na 4,3 bilionu dolarů (86 bilionů korun). "Začátek loňského roku byl pro oblast maloobchodu velmi těžký. Je povzbuzující, že světové jedničky v oblasti maloobchodu byly schopny toto těžké období překonat a nakonec profitovaly z rostoucích spotřebitelských výdajů," uvedl vedoucí partner oddělení auditu Deloitte ČR Martin Tesař.
"Celosvětové výnosy zaznamenaly růst zejména proto, že výnosy více než 80 procent z 250 předních maloobchodních řetězců rostly. Je zajímavé, že letošní studie poprvé zaznamenala, že některé přední maloobchodní řetězce rozprodávaly svůj majetek, aby byly schopny toto pro obchodníky náročné období překonat a udržely zisky," dodal ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte ve Spojených státech Ira Kalish.
Studie Global Powers of Retailing 2014 vůbec poprvé v historii zahrnuje i 50 největších elektronických maloobchodních řetězců. Více než dvě třetiny z nich (39) patří mezi 250 celosvětově největších maloobchodníků.