První jednání Fialovy vlády po volebním fiasku: Na stole peníze pro dopravu?
První jednání po sněmovních volbách má dnes naplánované vláda premiéra Petra Fialy (ODS). Na programu má například návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který počítá s výdaji ve výši 187 miliard korun. Ministři se budou zabývat i státní kulturní politikou do roku 2030, případně národní strategií elektronického zdravotnictví do roku 2035.
Vláda o víkendu ve volbách neobhájila svou většinu ve Sněmovně, o sestavení nového kabinetu vyjednává vítězné hnutí ANO s SPD a Motoristy. Fialova vláda se do zformování nové plánuje nadále scházet jednou týdně. Podle ústavy podává končící kabinet demisi po ustavující schůzi zvolené Sněmovny. Obvyklým postupem je, že po volbách vláda nepřijímá opatření s významným dopadem na rozpočet, která lze odložit.
Předseda ANO Andrej Babiš v pondělí po jednání se šéfem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radkem Mátlem řekl, že kvůli chybějícím penězům se zastavují stavby silnic či modernizace železničních tratí. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) to odmítl. Návrh rozpočtu SFDI počítá s výdaji ve výši 187 miliard korun. Příjmy tvoří kromě peněz od státu také 33,9 miliardy korun z evropských fondů. Státní rozpočet, který minulý týden schválila vláda, počítá s jistými příjmy SFDI 144,6 miliardy korun.
Kabinet se bude zabývat i programem na naplňování cílů ČR v Africe v příštích třech letech či zprávou o stavu lidských práv v Česku v loňském roce. Na programu má i materiál, podle kterého nezaujme stanoviska ke čtveřici novel předložených v posledních týdnech Piráty. Zasílat stanovisko Sněmovně po skončení jejího volebního období by bylo bezpředmětné, v nové Sněmovně už je pak navíc projednat nelze, stojí v dokumentu.
Vláda se bude zabývat i akčním plánem ke strategii rozvoje cestovního ruchu v letech 2026 a 2027. „Nový plán obsahuje pět opatření, 11 aktivit a 23 dílčích aktivit zaměřených na meziresortní, mezioborovou a mezinárodní spolupráci, organizaci cestovního ruchu, práci s daty a podporu rozhodování, lidské zdroje nebo marketingové aktivity,“ řekl ČTK ředitel odboru komunikace na MMR Petr Waleczko.
Ať už proboha nikde nic nevydávají a nic neřeší, už toho dodrbali dost 👎