V některých krajích ale končí smlouvy s dopravci dříve. "Koncem roku 2017 končí platnost smluv o závazku veřejné služby s autobusovými dopravci. Předpokládáme, že již v roce 2015 budeme mít schválený harmonogram výběrových řízení na dopravce," řekla mluvčí Olomouckého kraje Kamila Navrátilová. Dominantní postavení má v kraji společnost Arriva Morava, která provozuje dvě třetiny veškerých z 276 dotovaných linek. Celkem autobusovou dopravu v Olomouckém kraji provozuje 11 dopravců.

Zadávání zakázek ve veřejné autobusové dopravě se od roku 2007 řídí pravidly EU, podle kterých se musí dopravci vybírat v otevřených výběrových řízeních. Platí ale zároveň řada výjimek, které úřadům umožňují zadat zakázky i bez soutěže, uvedl prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. Jde například o menší zakázky do 300 tisíc kilometrů nebo jednoho milionu eur (27,4 milionu Kč) ročně. U menších firem do 23 vozidel se tyto hraniční hodnoty navyšují na dvojnásobek.

Autobusového dopravce pro zajištění provozu na desetileté období od konce letošního roku vybírají v současnosti v Libereckém kraji. Samotný tendr za zhruba čtyři miliardy korun je rozdělený na tři oblasti - Východ (Českolipsko), Západ (Jablonecko, Semilsko) a Sever (Liberecko). Zájem projevilo celkem 13 společností, které podaly nabídky v cenovém rozmezí od 25,74 Kč do 31,13 Kč za kilometr. Dosud kraj v průměru na kilometr podle hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) doplácí 31,50 Kč.