Bitva o Mariupol byla jednou z nejhorších od začátku ruské invaze na Ukrajinu v únoru 2022. Zemřely při ní desítky tisíc obyvatel, další v obléhaném městě trpěli. „Z velkoměsta se stala úplná ruina,“ uvedla německá televize ARD.
Ruská vláda prezidenta Vladimira Putina po obsazení přístavního města přišla s plánem výstavby „nového“ a už zcela poruštěného Mariupolu. Pro Putina je projekt tak důležitý, že do města loni zavítal osobně, aby se přesvědčil o pokroku ve výstavbě. „Znovu postavíme byty, školy, nemocnice, divadla a muzea,“ řekl tehdy.
Řidič tramvaje Daniel Bejvl, který podle státní zástupkyně napadl a hanobil Ukrajince, popřel u soudu vinu. Připustil pouze, že ve vypjaté situaci řekl cestujícím s malým dítětem, že nemají právo být v Česku. Své vystupování označil za osobní zkrat, kterého lituje. Za výtržnictví a za hanobení národa hrozí třicetiletému muži až dvouleté vězení.
Konflikt se stal večer 27. února v tramvaji číslo 7 na zastávce Vršovické nádraží v Praze 10. Řidič tramvaj zastavil, protože ve voze dělalo hluk dítě, které poskakovalo po sedadle v botách. Došel k třiašedesátiletému muži, který dítě doprovázel, a důrazně ho slovně napomínal. Když zjistil, že cestující jsou z Ukrajiny, tak jim podle státní zástupkyně Markéty Mizerové nadával do „ukrajinských sviní“ a řekl jim mimo jiné, ať „vypadnou ven“. Muže údajně udeřil pěstí do krku a když muž, jeho manželka a malý vnuk vystoupili, pohrozil jim údajně ještě tyčí na výhybky.
Ukrajinská železniční společnost informovala o desítkách zpožděných vlaků po ruských nočních útocích na elektrické rozvodny. Zpoždění se týkají tratí ve směrech na města Dnipro a Oděsa. Podle ukrajinského vicepremiéra Oleksije Kuleby se ruská invazní armáda v nočních úderech zaměřila na železniční infrastrukturu. Úřady informují také o částečně přerušených dodávkách elektřiny v centrální Kirovohradské oblasti.
„Kirovohradská oblast byla v noci vystavena masivnímu útoku dronů. Nepřítel zasáhl infrastrukturní objekty,“ napsal na platformě Telegram šéf regionální správy Andrij Rajkovyč. „V současné době je regionální centrum a 44 obcí částečně odpojeno od dodávky elektřiny,“ napsal a dodal, že železniční společnost Ukrzaliznycja pozastavila v regionu dopravu ve dvou směrech. „Hlavní je, že lidé žijí,“ podotkl Rajkovyč.
Evropská komise navrhne dřívější ukončení dovozů ruských fosilních paliv do zemí Evropské unie, uvedla na X šéfka Komise Ursula von der Leyenová. Oznámila to po včerejším telefonátu s americkým prezidentem Donaldem Trumpem, jehož obsahem bylo zesílení společného tlaku na Rusko kvůli válce na Ukrajině.
„Komise brzy představí svůj 19. balík sankcí zaměřený na krypto, banky a energetiku. Ruská válečná ekonomika, udržovaná zisky z fosilních paliv, financuje krveprolití na Ukrajině. Abychom to zastavili, navrhne Komise urychlení postupného ukončování ruských fosilních dovozů,“ napsala von der Leyenová, která telefonát s Trumpem označila za dobrý.
Zobrazit celý online
Fotografie a videa z místa ukazují, že se na obnově Ruskem zničeného města podílejí i německé firmy, z nichž nejvíce je vidět výrobce stavebních materiálů - firma Knauf.
Společník firmy Nikolaus Knauf byl přes 20 let honorárním konzulem Ruska a funkci si ponechal i po ruské anexi ukrajinského Krymu v roce 2014. Sankce přijaté tehdy vůči Rusku označoval za „hrozné“. Po začátku války na Ukrajině se čestné funkce sice vzdal, v Rusku ale nadále zaměstnává přes 4000 lidí.
Firma podle ARD na většinu otázek novinářů neodpověděla, vzkázala jen, že odsuzuje ruskou agresi vůči Ukrajině a dodržuje všechny protiruské sankce Evropské unie. V Rusky prý vyrábí výhradně pro ruský trh.
Angažmá německých firem na obnově Mariupolu kritizoval například křesťanský demokrat ze zahraničního výboru Spolkového sněmu Roderich Kiesewetter, podle něhož Knauf svou činností upevňuje ruskou moc na okupovaných územích.