Na Ukrajinu míří české tramvaje a autobusy. Vozy posílá Praha a Brno, přidají se další města
Města Praha a Brno se rozhodla darovat starší tramvaje a autobusy některým ukrajinským obcím. Ruští okupanti během invaze zničili stovky dopravních prostředků včetně samotných dep. Česká republika Ukrajině prodává tramvaje již od sedmdesátých let, Ukrajincům jsou tak stroje dobře známé. „Všechny městské firmy budou pomáhat svým sesterským společnostem na Ukrajině,“ uvedl vedoucí odboru komunikace Dopravního podniku hlavního města Prahy Daniel Šabík.
Praha pošle dvacet tramvají východoukrajinskému Charkovu a dva autobusy západnímu městu Chmelnyckyj. Pomocnou ruku přiloží i Brno, které daruje Charkovu dvě tramvaje a šest autobusů. Stroje měly být Ukrajině původně prodány, zastupitelstva obou měst se ale nakonec rozhodla dopravní prostředky darovat v rámci humanitární pomoci.
Součástky ze zničených strojů
„V den napadení Ukrajiny Ruskem pražské zastupitelstvo rozhodlo, že Praha a všechny městské firmy budou pomáhat svým sesterským nebo bratrským společnostem, které jsou na Ukrajině,“ uvedl Šabík. K věci se vyjádřil i člen představenstva Dopravního podniku hlavního města Prahy Jan Šurovský.
„Jedná se o vozy, které opravdu tam znají i z těch sérií, i ty naše modifikace, čili neměl by to z mého pohledu být problém,“ konstatoval. „Je samozřejmě možné, že budou kolegům chybět nějaké díly, tak si budou muset vypomoci rozebráním asi těch tramvají, které už tam jsou a které už třeba utrpěly při bombardování charkovského depa.“
V provozu od 70. let
„Občané Charkova a dalších ukrajinských měst znají tyto tramvaje velmi dobře. Skoro 70 procent ukrajinských tramvají bylo vyrobeno v České republice,“ informoval server Radio Free Europe. „Model Tatra T3 se v Charkově používá od roku 1977. A toto není jediný dar od České republiky.“
Na konci září zničili Rusové přes sto autobusů zaparkovaných v dněpropetrovském depu, stovky vozidel poničili i v dalších městech. V okupovaných obcích, které v průběhu války skončily pod ruskou nadvládou, mnohdy žádné dopravní prostředky nejezdí.
Děkujeme za pozornost, se kterou sledujete náš online přenos věnovaný konfliktu na Ukrajině a událostem s ním souvisejícím.
Další čerstvé zprávy můžete očekávat opět zítra ráno. Do té doby přejeme dobrou noc.
V nové koalici panuje podle předsedy ANO Andreje Babiše, šéfa Motoristů Petra Macinky a lídra SPD Tomia Okamury shoda na tom, že se k programovému prohlášení vlády vracet nebudou a nebudou jej upravovat podle požadavků prezidenta Petra Pavla. Macinka a Okamura to řekli novinářům krátce po dnešním jednání koaliční rady ANO, SPD a Motoristů.
Pavel ve středu požádal předsedu ANO o doplnění programového prohlášení vznikající koalice o postoj vlády k ruské válce proti Ukrajině, zahrnutí závazku plnění spojeneckých povinností v Severoatlantické alianci (NATO) a navyšování obranných výdajů.
V Karélii na severozápadě Ruska se zřítila stíhačka Su-30, dvoučlenná posádka zahynula, informovala dnes ruská média s odvoláním na ministerstvo obrany. To příčinu letecké havárie neuvedlo. Letoun byl podle ministerstva na cvičném letu, nebyl vyzbrojen a zřítil se na neobydleném místě. Stalo se tak okolo 19:00 moskevského času (17:00 SEČ).
Su-30 je víceúčelová stíhačka patřící do generace 4+. Je určená k ničení vzdušných, pozemních i námořních cílů, poznamenal list Kommersant. Za letouny páté generace bývají označovány nejmodernější „neviditelné“ stíhačky, tedy stroje, které lze obtížně odhalit radarem. Některými vlastnostmi se jim blíží stroje nacházející se mezi čtvrtou a pátou generací. Ve vývoji jsou letadla šesté generace.












