Ruská „náklaďáková“ krize: Experti upozorňují na zásadní chyby v dodávání zbraní a dalších zásob
Ruská invaze na Ukrajinu od začátku neprobíhá podle plánu a západní experti poukazují na hned několik naprosto základních chyb, kterých se federace při plánování „speciální vojenské operace“ dopustila. Kromě dramatického podcenění ukrajinského odporu hovoří o zastaralé a mnohdy nefunkční technice z dob Sovětského svazu, nezkušených vojácích i špatné morálce, podle amerického odborníka navíc Ruská federace nezvládá svou vlastní armádu pravidelně zásobovat. Na Ukrajinu posílá poškozená nákladní auta, která dlouhá léta stála v garáži bez potřebné údržby. A, jak upozornil expert, bez správného zásobování nejsou zbraně, jídlo ani vojáci.
Vojenská nákladní auta jsou stejně důležitou poháněcí silou války jako samotní vojáci. Jak vysvětluje bývalý kontrolor kvality pro manažerskou agenturu spadající pod americké ministerstvo obrany Trent Telenko, zbraní nejsou tanky, nýbrž střely, které tanky pálí. A tyto střely spolu s dalšími zásobami převáží nákladní auta, na nichž závisí celá operace. „Všechno, co armáda potřebuje ke svým úkonům, jde z náklaďáků,“ řekl Telenko pro server CNN. Dodal, že auta kromě raket a zbraní dováží na bojiště také jídlo, palivo, lékařské potřeby i členy armády.
Podle snímků z Ukrajiny Rusko posílá na frontu dlouhodobě neudržovaná vozidla. Autům, která roky stála odstavená v garážích, s časem křehnou pneumatiky a ty pak nemají šanci „přežít“ dlouhé trasy v bahnitém terénu, pokračoval Teleko. Zničené vozy navíc vojáci nahrazují civilními náklaďáky, které ovšem nejsou vyráběné pro převoz tak těžkého nákladu ani pro jízdu v terénu. „Když neprovádíte preventivní údržbu něčeho tak důležitého, pak je jasné, že se zachází stejně i s celou pojízdnou flotilou,“ uvedl.
Bez náklaďáků jsou k ničemu i luxusní zbraně
Převážení zásob vytváří ohromný nátlak i na drahá vojenská auta, natož na ta civilní, potvrdil skotský profesor strategických studií Phillips O’Brien. „Civilní náklaďáky nejsou vyráběny pro vojenskou zátěž. Nejsou vyráběny pro převoz takového nákladu, nejsou vyráběny pro převoz specifického vybavení,“ řekl a dodal, že v mnoha případech nejsou provozuschopné mimo silnice.
„Jediná míle ujetá v období míru se rovná tak 16 nebo 32 kilometrům v době války, protože ty náklaďáky tlačíte na maximum s obrovskou zátěží,“ vysvětlil profesor. Špatná údržba navíc pak vytváří větší poptávku po náhradních dílech, které na válečném území nemusí být k dispozici. „A nechcete pořád shánět nový náklaďák, kdykoli se rozpadne ten starý.“
„Idealizovaná diktátorská vojska jsou často dobrá v těch okázalých zbraních, kupují nóbl letouny a nóbl tanky, ale už nekupují ty méně zkrášlované věci,“ pokračoval O’Brien a odkázal tak na slavný citát amerického generála z druhé světové války Omara Bradleyho: „Amatéři řeší strategii, profesionálové řeší logistiku.“
Zkrátka ani ty nejluxusnější zbraně nefungují bez spolehlivých náklaďáků. „Potřebujete mít stejně dobré lidi v logistice a údržbě, jako ty v každé jiné branži,“ řekl na závěr O’Brien k ruské armádě. „Byli v dobré kondici pro logistickou válku, nebo to prostě nebrali vážně?“

Prezident Volodymyr Zelenskyj 19. července oznámil, že Ukrajina navrhla nové kolo mírových rozhovorů s Ruskem na příští týden.

„Naše cíle jsou jasné“ – Kreml není ochoten slevit z požadavků před navrhovaným 3. kolem mírových rozhovorů. Informuje o tom The Kyiv Independent.

Občanská iniciativa Dárek pro Putina ve veřejné sbírce vybrala 60 milionů korun na nákup šesti houfnic pro ukrajinskou armádu, která víc než tři roky bojuje proti ruské agresi.