Již před několika lety spustil americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) projekt Kepler, který zkoumá cizí světy. A je také pěkně nákladný, stál už prý přes 600 milionů, tedy přes biliony korun! Proto by NASA potřebovala nějaký výraznější úspěch.

Tím má být planeta Kepler 22b, na kterou již před časem narazil Keplerův teleskop. Vědci jí poprvé zaregistrovali již v roce 2009, nyní její existenci nejen že potvrdili, ale dokonce se nechali slyšet, že jde o historický objev. "Je to milník na cestě najít dvojče pro Zemi," řekl na stránkách NASA jeden z jejích pracovníků Douglas Hudgins.

Je planeta Kepler 22b další Zemí?

Od naší planety se Kepler 22b nachází těžko představitelných 600 světelných let. Je skoro dva a půl krát větší než Země, a také obíhá kolem svého vlastního "slunce". Tím je hvězda G5 a protože je od ní planeta v přiměřené vzdálenosti, je považována za obyvatelnou. Jeden rok na této planetě trvá 290 pozemských dní. Je zde patrně i voda a pro nás snesitelná průměrná teplota 22 stupňů.

"Tento objev podporuje vzrůstající víru, že žijeme ve vesmíru obklopeném životem," nechal se v oficiálním vyjádření slyšet vedoucí projektu William Borucki.

Američané nejsou první

Američané však nejsou první, kdo přichází s informacemi o obyvatelných planetách -dvě takové představili už Franzouci a Švýcaři. Nyní se čeká na závěry dalších výzkumů.

Kandidátů v podobě dalších podobných planet je však hned několik desítek, zatím se je ale nepodařilo podrobněji prozkoumat. Vědci proto dál doufají - třeba na některé z nich objeví i další formy života.