Pátek 26. dubna 2024
na Blesk.cz

Jako ze Star Wars: Planeta obíhá kolem dvou Sluncí

Autor: Ladislav Leimer, ČTK, INT -
16. září 2011

Fanoušci Star Wars jistě znají pouštní planetu Tatooine, která je zvláštní tím, že má dvě slunce. To dosud vědci považovali za čisté sci-fi. Nyní ale skutečně objevili planetu, která obíhá kolem dvou hvězd. Z jejího povrchu je tak možné sledovat dvojitý západ sluncí.

K vesmírnému objevu vědcům pomohl nový Keplerův teleskop, který byl do vesmíru vypuštěn v roce 2009, aby hledal na Mléčné dráze planety podobné naší Zemi.

Nález planety, která dostala katalogové jméno Kepler-16b, je vůbec prvním, který potvrzuje tento fenomén, tedy obíhání kolem dvou hvězd. „Je to skutečně úžasný objev,“ prohlásil Alan Boss z washingtonského vědeckého institutu Carnegie.

Na povrchu až minus 100 stupňů Celsia

Na rozdíl od filmové planety je na Kepleru-16b pořádná zima! Obě Slunce jsou totiž menší a chladnější než naše, takže nezvládají planetu ohřát. Teploty na povrchu se zřejmě pohybují kolem minus 70 až minus 100 stupňů Celsia. Od Země je Kepler-16b vzdálený celých 200 světelných let.

husqarnowicz ( 16. září 2011 13:38 )

Mít dvě slunce by bylo super! To by byla dvě léta, pokud by obě slunce byla umístěna symetricky ve stejné dráze proti sobě.Už nikdy žádná zima, žádný sníh,led,plískanice a podobný hnusný studený sr.ačky. A taky žádné vstávání do práce za tmy. A taky by bylo víc vidět na cikány, za světla by se jim hůř kradlo.