Obchodníci mají utrum s falešnými slevami. Budou muset začít ukazovat původní ceny

Autor: ČTK, lig - 
16. listopadu 2022
17:11

Obchodníci budou muset na zboží, které nabízejí ve slevě, povinně uvádět i jeho původní cenu. Změnu přinese vládní novela o ochraně spotřebitele, jež má ztížit prodejcům uvádění falešných slev a jíž dnes podepsal prezident Miloš Zeman. O jeho podpisu dnes informoval Hrad. Předloha vychází z evropských předpisů, mimo jiné také prodlouží ze 14 dnů na 30 dnů lhůtu, v níž je možné odstoupit od smlouvy o koupi uzavřené například na prodejní akci. Změny budou účinné 30. den poté, co předloha vyjde ve sbírce.

U zlevněného zboží budou obchodníci muset podle předlohy nově uvádět, za jakou nejnižší cenu před prvním uplatněním akce produkt nabízeli v období ne kratším než 30 dnů. Pokud zboží nabízeli kratší dobu, budou uvádět nejnižší cenu za uplynulou dobu. Má to zabránit klamání spotřebitelů ohledně výše slevy. Opatření se ale nebude vztahovat například na věrnostní programy nebo na reklamy, kde se obchodníci chlubí obecně nízkými cenami. Nebude se vztahovat ale ani na potraviny a další zboží, které rychle podléhá zkáze nebo s krátkou dobou spotřeby.

Spotřebitel, který by byl poškozen nekalou praktikou prodejce, dostane vedle nároků plynoucích z občanského zákoníku také právo na odstoupení od smlouvy do 90 dnů. Navíc bude moci požadovat přiměřené snížení ceny. Od smlouvy ale nebude moci odstoupit, pokud prodávající prokáže, že je to vzhledem k závažnosti nekalé praktiky nepřiměřené.

Změní se rovněž uzavírání smluv ústně po telefonu. Prodávající ji bude muset podle novely zaslat v textové podobě, platná bude až ve chvíli, kdy ji spotřebitel podepíše nebo odešle svůj souhlas s ní v elektronické podobě.

V případě recenzí budou prodejci povinni zajistit pro spotřebitele jasnou informaci, že výrobek hodnotili lidé, kteří jej skutečně zakoupili nebo ho užili. Zveřejňování falešných recenzí bude podle novely nekalou obchodní praktikou stejně jako tvrzení, že recenze pochází od spotřebitelů, kteří výrobek zakoupili, aniž by prodávající toto tvrzení jakkoli ověřil či zajistil, že je pravdivé. Za nekalou obchodní praktiku bude považováno také jednání, kdy poskytovatel online tržiště umístí na přední pozice seznamu výsledků vyhledávání produkt, který tam umístil za úplatu, ale zákazníka na placenou reklamu neupozorní.

Video  „Slev má být jako šafránu, syslíme a plýtváme pro dobrý pocit,“ říká odborník na zásobování firem.  - Markéta Volfová, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

Lubica258 ( 8. června 2023 21:42 )

Oni si stejně najdou nějakou cestu jak zákazníky obalamutit. Nejlepší pořád budou slevové kupóny z http­s://sl­evovy­kupon­.net/ . Na těch je totiž jasně vědět, kolik jste za nákup ušetřili . A taky kromě toho ještě nakupuju jen to, co fakt potřebuju. To je nejlepší rada na úsporu peněz. Nenakupovat .

bursik ( 17. listopadu 2022 06:45 )

Tohle dělal jugos v Rakousku s botáma po revoluci 89 .Hodně lidí se nachytalo

jajas ( 17. listopadu 2022 05:57 )

Přesně! Je to už stará taktika! Nejen já, ale i někteří mí známí to zjistili dávno. Napříkla manželka na to přišla několikrát u oblečení nebo obuvi, kdy se jí líbily zimní boty, ale nechtěla za ně dát tolik peněz.....a když po zimě šla opět do obuvi, tak tam ty zimní byly ve slevě, přičemž tzv.původní cena byla přešktnuta, ale neodpovídala ceně, za kterou boty původně nabízeli. To samé se jí stalo u saka a zimní bundy....Lidé si ale nepamatují všechny "staré" ceny, takže si tam obchodník může napsat, co chce....kdo mu dokáže, že "kecá"? Takže úplně zybtečná "novela"! Nedivím se, naši politici patrně nechodí do obchodů a když, tak je jim fuk, za kolik si zboží koupí.....

krapotkin ( 16. listopadu 2022 17:33 )

Obchodníci rádi uvádějí v akcích "původní" ceny, zvláště takové, za které by daný produkt nikdy neprodali.

Zobrazit celou diskusi