Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Letečtí experti o možných příčinách nehody Petra Kellnera (†56): Černá skříňka není povinná!

Autor: bel - 
2. dubna 2021
05:00

Dlouhé roky létal jako pilot se záchranářským vrtulníkem. Ředitel společnosti Heliwork Jaromír Krestýn Blesku naznačil, co se mohlo při havárii na Aljašce stát. O možných příčinách neštěstí spekuluje také americký pilot Dan Gryder. V čem se jejich úvahy shodují a rozcházejí?

Mají i takto malé vrtulníky černou skříňku, která by pomohla objasnit nehodu?

Černá skříňka ani jiné záznamové zařízení nejsou ve vrtulnících této váhové kategorie povinné.

Potřebují piloti létající v horských podmínkách nějaká speciální školení?

Neznám požadavky ve Spojených státech, ale například Švýcarsko má zejména na výcvik pilotů speciální požadavky odstupňované podle nadmořské výšky.

Co tedy mohlo v tomto případě být příčinou tragédie?

Na souvislé sněhové vrstvě je špatný vizuální odhad a kontakt. Klimatické podmínky se v horských oblastech rychle mění, přichází rychlá změna počasí, turbulence, změny proudění vzduchu okolo vrcholu.

Při nízké oblačnosti, která může splývat se zasněženým povrchem, je snížená dohlednost. Odhadnout vzdálenost je těžké. K tomu ve vyšších nadmořských výškách se obecně snižují výkonové parametry vrtulníku.

Po nárazu helikoptéra podle fotek neexplodovala. Čím to?

Tento vrtulník má proudový motor a letecký petrolej není tak výbušný jako benzin. Náraz asi nebyl příliš silný, respektive k němu došlo při nižší rychlosti (podle záchranářů to bylo 150 km/hod. – pozn. red.) a pak se vrtulník sesunul po svahu.

Podělat se může všechno

Podle amerického pilota Dana Grydera bude úřadům trvat nejméně 3 roky, než určí pravděpodobnou příčinu havárie. Gryder se domnívá, že pilot – Zachary Russell (†33) – mohl být před nárazem oslepen odrazem slunce od svahu.

„Podle mě je příčinou pilotova náhlá ztráta orientace společně se svažujícím se terénem,“ nechal se slyšet Gryder. Zahynuvší Russell měl pilotní licenci od roku 2013, pro společnost Soloy, které vrtulník patřil, pracoval od února 2019.

Podle českého instruktora, který ale nechtěl být jmenován, nelze vyloučit absolutně žádnou příčinu. „…od povětrnostních podmínek, přes závadu stroje až po to, že mohl být pilot ožralej. Podělat se, a zejména v horách, se může všechno,“ řekl Blesku.

Video se připravuje ...
Další videa