Pozor na šmejdy po telefonu: Z lidí se snaží vylákat údaje o bankovních kartách
Banky v poslední době zaznamenaly nárůst útoků na jejich klienty formou tzv. vishingu. Jde o volání z podvrženého telefonního čísla s cílem vylákat z klientů údaje o jejich platební kartě. ČTK o tom ve středu informovala Česká bankovní asociace. Ta připomíná klientům, že jejich banka by po nich citlivé údaje tímto způsobem nikdy nechtěla.
Útočníci napodobují telefonní čísla zákaznických center různých bank a následně telefonují náhodně vybraným lidem, kterým se pokoušejí tvrdit, že jejich platební karta byla zneužita. Cílem těchto útoků je vylákat z lidí detaily o jejich platebních kartách (číslo karty, jméno, dobu platnosti a CVV kód). Útočníci se je pak pokouší zneužít.
„Klienti bank by neměli zapomínat, že je banka tímto způsobem nikdy nekontaktuje a v žádném případě nebude chtít sdělit citlivé údaje. Veškeré důležité informace a sdělení, jako například i upozornění na podobné útoky, naleznou klienti ve svém elektronickém bankovnictví. Doporučujeme nikomu neposkytovat citlivé údaje po telefonu, ani prostřednictvím e-mailu. Pokud se s takovýmto jednáním někdo setká, měl by na možný pokus o podvod upozornit svou banku, která vše prověří,“ uvedl odborník ČBA na platební styk a kyberbezpečnost Tomáš Hládek.
Mně se osvědčila taková vychytávka. Pokud s dotyčným nehodlám komunikovat na veškteré jeho dotazy, či sdělení odpovídám: "Já jsem Grut". Funguje to perfektně. Nejdéle to vydržel (8x) nějaký zoufalec, který se ze mě snažil vymámit slovo ano. Po osmém ujištění, že mluví s Grutem s tím praštil s peprným ohodnocením mého intelektu. Ten mě pobavil nejvíc.