
Češi utratili při Black Friday miliardy. Obchody „kouzlily“ se slevami, posvítí si na ně ČOI

Marketingová akce Černý pátek, takzvaný Black Friday, zvýšila meziročně tržby některým obchodníkům o desítky procent. Například e-shop Mall.cz prodal podle tiskové zprávy zboží v hodnotě 1,8 miliardy korun, meziročně o 50 procent více. Konkurenční internetový obchod Alza.cz dosáhl ve všech zemích, kde prodává, obratu 3,3 miliardy Kč, meziročně o 17 procent více. Obě firmy ale akce spustily s předstihem. Podle portálu Hlídač shopů se dlouhodobě monitorované velké e-shopy poučily a snaží se vyvarovat klamavých praktik.
V rámci Black Friday zákazníci podle mluvčí Mall Group Pavly Hobíkové nejčastěji kupovali vánoční dárky, výrobky do domácnosti, vánoční dekorace a čisticí prostředky pro vánoční úklid. O uplynulém víkendu byl největší zájem o hračky, malou bílou techniku a mobilní telefony.
Portál Hlídač shopů, který sleduje vývoj cen jednotlivých výrobků u největších firem na českém digitálním trhu, letos přidal do monitoringu dalších deset e-shopů. Zjistil například, že počet produktů narostl jak v celkové nabídce e-shopů, tak v Black Friday akci, a reálná sleva kromě potravin je stále podstatně menší než uváděná.
Reálná sleva byla výrazně nižší
Portál našel také u některých nově monitorovaných e-shopů stejné praktiky jako před lety u velkých e-shopů, navíc mají nově sledovaní více chyb v cenách produktů. Velká trojka - Alza.cz, CZC.cz a Mall.cz - si podle Hlídače shopů už dává „větší pozor a prakticky nekouzlí se slevami během Black Friday“.
Například prodejce zahradní techniky Mountfield v jeden den podle hlídacího portálu zvedl cenu, aby zachoval stále stejně vysokou slevu. V Black Friday měl podle portálu 163 produktů s uváděnou 62procentní slevou, reálná ale byla 26 procent.
ČOI se bude podezřeními zabývat
„Mall.cz již sice skoro vůbec nezvedá uváděnou původní cenu během Black Friday, ale ve velkém to dělají firmy, které na Mall.cz prodávají v rámci partnerského prodeje,“ uvedl portál Hlídač shopů. Podle mluvčí Mall.cz Hobíkové nešlo o záměr. „Podobné triky s navyšováním původní ceny, aby pak sleva vypadala větší, nepoužíváme a trváme na tom i u našich partnerů. Nabídku partnerských e-shopů, kterých se to týkalo, nyní z webu dočasně stahujeme,“ reagovala. Pokud by se to podle ní mělo v budoucnu opakovat, ukončí s těmito partnery spolupráci.
Česká obchodní inspekce (ČOI) podle svého mluvčího Jiřího Fröhlicha je o zjištění portálu Hlídač shopů informována. ČTK řekl, že informace zakládá podezření na klamavé obchodní praktiky a ČOI je posoudí jako podnět, který prověří.