Lístky na Phila Collinse připravily Radka o sedm tisíc. „Natáhl“ ho web Viagogo

Autor: Hana Langrová - 
25. 6. 2019
12:20

Těšil se na Phila Collinse, který v úterý koncertuje v Praze, ale místo toho přišel o sedm tisíc. Radek Kraus (32) zažil svou první a velmi pravděpodobně poslední zkušenost s překupnickým portálem Viagogo. Byl jedním z těch, kdo nestihli předprodej a byl ochoten si za lístky připlatit. Za poslední rok eviduje Česká obchodní inspekce (ČOI) v kauze Viagogo kolem 160 nespokojených či podvedených zákazníků, dTest jen za letošní rok řešil 72 stížností. Od roku 2017 je jich přes 360.

Radek Kraus (32) z Liberecka nestihl oficiální předprodej na koncert Phila Collinse. Když ale zapátral na internetu, Google mu zobrazil vstupenky, které byly sice o něco dražší než v předprodeji, ale stále dostupné.

„Dal jsem do košíku tři, chtěli jsme jít ještě se sousedem a jeho přítelkyní. Celková částka byla 11 nebo 12 tisíc korun. Byl jsem šťastný, že jsme lístky sehnali, takže jsem menší přirážku neřešil,“ popsal Radek pro Blesk Zprávy.

Poplatky až na poslední chvíli

Ve chvíli, kdy potvrdil platbu, ale zjistil, že si web Viagogo připočítal ještě další poplatky. „Z účtu se mi strhla částka 25 tisíc korun, což mě šokovalo. Okamžitě jsem to začal řešit s bankou, psal jsem na Českou obchodní inspekci i další instituce,“ uvedl Radek. Na stejný problém si stěžuje většina poškozených.

Časopis dTest na společnost Viagogo eviduje od poloviny roku 2017 celkem 365 stížností. „Obsahový rozsah stížností je poměrně široký – od úplného nedodání vstupenek či dodání vstupenek falešných, přes dodání vstupenek jiných (např. horší místa) až po sražení vyšší částky z platební karty, než je ta, která byla ukázána před platbou,“ uvedl vedoucí právník dTestu Lukáš Zelený. 

Některé banky pomohou, jiné blokují platbu

Česká obchodní inspekce (ČOI) doporučuje v takových případech požádat o vrácení platby formou tzv. chargebacku. Ne vždy ale banky vyhoví. „Přestože na jeho provedení nemá držitel platební karty vůči bance právní nárok, banky obvykle vycházejí klientům vstříc,“ poradil Aleš Klemš z oddělení poradensko-informačních služeb ČOI.

Na základě stížností klientů a prověřování obchodních praktik společnosti Viagogo ze strany České obchodní inspekce neumožňuje Česká spořitelna platbu kartou u obchodníka Viagogo od prosince 2018.

Co se týče služby chargeback, obecně pak platí, že v loňském roce se na Českou spořitelnu obrátilo zhruba 14 000 klientů, kteří reklamovali zboží či služby zaplacené kartou v internetových e-shopech. Ve srovnání s loňským rokem jde o 35% nárůst reklamací, což víceméně odpovídá nárůstu nakupování v e-shopech obecně,“ uvedl Filip Hrubý, tiskový mluvčí České spořitelny.

Většina reklamací se týkala nedodání zboží nebo služby, případně byly dodány pozdě nebo se jednalo o padělky originálních značek. „Snažíme se k tomuto typu reklamací přistupovat individuálně a daří se nám uspokojivě vyřešit více než 90 % těchto reklamací. Našim klientům skrze tzv. službu chargeback v loňském roce vrátili platby v objemu více než 170 milionů korun, dodal Hrubý.

Radek z Liberce rychle zjistil, že se svojí špatnou zkušeností zdaleka není sám. „Banka mi také nepomohla, takže jsem se rozhodl vstupenky přes stejný server prodat dál. Problém byl v tom, že jsem na celé této akci prodělal sedm tisíc korun. Prodat se daly už jen za 18 tisíc,“ zmínil Radek, který si koncert svého oblíbence nakonec nechal ujít. „Doufám, že zveřejnění mého příběhu pomůže dalším lidem, aby se nenapálili,“ povzdechl si.

Stížnosti na Viagogo se množí i v Česku

Od června 2018 do června 2019 eviduje ČOI zhruba 160 případů nespokojených zákazníků s webem Viagogo.com. Orgán státní správy upozorňuje na nekalé praktiky webu už několik let. „Nejčastěji měli zákazníci problém s navyšováním ceny vstupného během objednávky, nemožností stornovat transakci, ale také s neplatnými vstupenkami nebo problémy s nevrácením peněz za zrušený koncert apod. ČOI tyto nové podněty zkoumá a některé budou využity při další kontrole v letošním roce,“ uvedl tiskový mluvčí Jiří Fröhlich.

Česká obchodní inspekce již v minulosti provedla jeden kontrolní nákup vstupenek na koncert Robbieho Williamse a následně rozhodla o pokutě 60 000 korun. Rozhodnutí bylo již společnosti doručeno na adresu Viagogo AG, se sídlem Rue Du Commerce 4, 1204 Ženeva, Švýcarsko a nabylo právní moci.

Vstupenky kupujte jen v oficiálním předprodeji

Před překupníky varuje i O2 arena, ve které se řada koncertů nabízených na webu odehrává. „Doporučujeme návštěvníků kupovat vstupenky pouze u našeho oficiálního partnera. Za platnost a pravost lístků zakoupených jinde neručíme,“ upozorňuje tisková mluvčí Bestsport a O2 areny Eva Hromádková.

Lukáš Zelený radí, jak se mohou zákazníci bránit:

  1. Spotřebitelům dTest doporučuje, aby se nákupu vstupenek přes překupnické portály vyhnuli.
  2. Pokud chtějí vstupenky na nějakou akci, vždy je nutné zkontrolovat, kdo je pořadatelem a kdo oficiálním distributorem a jaké jsou podmínky dalšího přeprodávání. U některých akcí není prodej vstupenek jinak než přes oficiální kanály možný, takže v případě, že se o takovou vstupenku jedná, může být jejímu držiteli odepřen vstup na akci. Pravidelně se však s přeprodejem pojí také další komplikace.
  3. Podobně jako u jiných forem nakupování přes internet je vhodné si před jakýmkoliv odklikáváním podmínek nebo zadáváním údajů prověřit recenze portálu či obchodníka.
  4. Obzvlášť důslední by měli spotřebitelé být u velmi výhodných nabídek vstupenek. Pokud je cena na jakémkoliv portálu nižší než ta oficiální, velmi pravděpodobně nebude se vstupenkami něco v pořádku.
  5. U internetových portálů nabízejících takový druh služeb doporučujeme vždy zkontrolovat, kde sídlí společnost, která portál provozuje. Pokud se jedná o Švýcarsko, Lucembursko nebo nějakou zemi mimo EU, je riziko pro spotřebitele vyšší, takže by měla být vyšší také obezřetnost.
  6. Pokud už k nákupu došlo a vyskytl se problém, měli by spotřebitelé neprodleně kontaktovat prodávajícího a svou banku.
  7. V případě jakékoliv nejistoty ohledně internetového obchodníka (např. má výhodné ceny, ale webové stránky vypadají podezřele a nelze dohledat IČ) mohou spotřebitelé kontaktovat každý všední den od 9 do 17 hodin spotřebitelskou poradnu dTestu na telefonním čísle 299 149 009.

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

safinka59 ( 26. června 2019 10:28 )

...stížnosti a podvody se množí, Viagogo žádné postihy a zastavenou činnost nemá...?! Skvělý právní systém, který se vysmívá občanovi !

liskabystrouska ( 25. června 2019 21:05 )

dobre ti tak nemas to objednavat pres internet

nbbpetr ( 25. června 2019 13:20 )

-----Najítt nahe zeeny ve vaší oblasti na toto : 3.ly/zeny

Zobrazit celou diskusi
Další videa