Česká pošta v červených číslech: Za obří ztrátu může stát, tvrdí ředitel

Autor: ČTK - 
14. května 2019
11:37

Česká pošta loni poprvé od svého vzniku v roce 1993 skončila v červených číslech. Vykázala ztrátu 275 milionů korun proti předchozímu zisku 91 milionů Kč. Skutečná provozní ztráta bez započítání pohledávky vůči státu za univerzální službu byla 1,075 miliardy Kč. Oznámila to dnes ČTK.

„Před našimi zaměstnanci, zakladatelem ani před klienty nic nezakrýváme. Potvrdilo se, co jsme říkali během loňského roku. Česká pošta je dlouhodobě ve ztrátě, a to především proto, že stát nedostatečně platí za objednané služby. Okamžitě jsme začali připravovat restrukturalizaci, která se však logicky projeví se zpožděním. Kladný hospodářský výsledek tak očekáváme v roce 2022,“ uvedl generální ředitel České pošty Roman Knap.

Vedle problémů s úhradou univerzální služby patří mezi důvody meziročního propadu do ztráty snížení výnosů z listovních zásilek o 76 milionů korun a pokles zisku z prodeje majetku České pošty o 226 milionů korun. Česká pošta v minulosti prodávala svůj majetek, aby vylepšila hospodářský výsledek. S poskytováním poštovních služeb ale tyto operace nemají nic společného, proto od nich upustila. Příjmy z prodeje majetku klesly o 226 milionů korun, výnosy z listovních zásilek se pak snížily o 76 milionů korun.

Stát loni poště přiznal pohledávku za poskytování univerzální služby v letech 2013 a 2014 ve výši 800 milionů korun. Fakticky tyto peníze ale firma stále neobdržela, a peníze tak v provozu chybí. Pošta se proto s ministerstvem financí domluvila na zápůjčce 800 milionů Kč, která zlepší její cash flow a pomůže překlenout období, než stát zaplatí.

Česká pošta dostává od státu za poskytování univerzální služby 500 milionů korun ročně, což zdaleka neodpovídá výši nákladů za služby objednané státem. Tuto nedostatečnou platbu navíc dostává pošta s mimořádným zpožděním. Zatímco náklady na zajištění univerzální služby musí pošta platit v reálném čase, na její proplacení čeká i více než pět let. Kromě platby za roky 2013 a 2014 pošta dosud od státu neobdržela ani platby za roky 2018 a 2019.

Video  Šéf pošty: Doručovatelé jsou pořád přetížení, ale Vánoce zvládneme výborně.  - Blesk TV
Video se připravuje ...

panda82 ( 15. května 2019 15:50 )

No a proč si menežment nesáhne na platy, sedět na židli za 2 miliony, to se hodí že?

malejavelkej ( 14. května 2019 16:31 )

Jediné co umí, je zvyšovat ceny. Pak se diví, že jim klesá objem zásilek. Osobně pro vyzvednutí používám Zásilkovnu, raději si tam dojdu, Pošta by stejně balík nedoručila, takže je jedno, kam jdu. A mám to levnější. Neštěstí, když si člověk musí jít na Poštu něco vyzvednout - ty čekací doby!

bullshit ( 14. května 2019 16:12 )

Ještě nepochopili že zdražením služeb se nemusí zvýšit zisk. Docela rád jsem ČP využíval ale po zdražení balíků a jejich měření na centimetry se poohlížím i jinde. Na to kolik mají manažerů a za jaké platy by na to mohli přijít.

baronessa ( 14. května 2019 14:59 )

Česká pošta je zjevně v dlouhodobé krizi. Řeší ji neustálým zdražováním služeb, a stejně je to houby platné. Já si zaplatím přes stovku za doručení balíčku, jsem doma, zvonek funguje dobře, a stejně se dočkám lístku ve schránce se vzkazem, že "přes veškerou snahu se doručení nezdařilo" a mám si dojít na poštu sama. Minulá stížnost na takové doručení ještě nebyla vyřízena a už se mi to v pátek stalo zas. Když si můžu vybrat dopravce NIKDY ČESKOU POŠTU.

Danela ( 14. května 2019 14:25 )

Přebujelá centrála, neschopnost konkurence, pozdní nebo žádná reakce na změny ve společnosti, vymýšlení kravin, nelogické změny a prodávání blbostí = Česká pošta

Zobrazit celou diskusi