Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Dráhy naženou strojvedoucí do „vlakoškol“. Kvůli nehodám je posadí na trenažéry

6. března 2019
15:31

České dráhy provedly od minulého týdne 300 namátkových kontrol strojvůdců, nezjistily žádná systémová pochybení. Podle podniku jsou příčinou nehod z posledních týdnů lidská selhání, jejich chyby se různí. Podnik kvůli incidentům také rozšíří praktickou výuku svých strojvůdců. Novinářům to po dnešním jednání vedení společnosti řekl generální ředitel státního dopravce Miroslav Kupec. Dráhy prosazují kontrolní systém, který by monitoroval, zda strojvůdci místo odpočinku nejezdí u konkurence.

Na železnici se v poslední době stalo několik nehod, České dráhy proto minulý týden zintenzivnily kontroly práce svých strojvůdců. Kontroloři ověřují přípravu strojvůdců před jízdou a následně jejich chování během cesty. Podle Kupce zpřísněné kontroly žádná systémová pochybení nezjistily a zaměstnanci předpisy dodržují.

Podle šéfa dopravce tak jsou za incidenty převážně individuální selhání strojvůdců. Chyby podle něj dělají mladší i starší strojvůdci, a to na různých tratích a v odlišných vozech. „Neexistuje žádný společný jmenovatel těch nehod, jde o různé chyby,“ řekl.

Kontroly budou podle něj pokračovat. Kupec připomněl, že podnik rovněž prosazuje zavedení tzv. monitoringu licence strojvedoucích, který vytvořil Drážní úřad. Dopravci by v takovém případě museli před každou jízdou zadat údaje strojvůdce a systém by zjistil, zda strojvůdci například nejezdí místo odpočinku u konkurence. Zavedení systému je součástí návrhu novely zákona o drahách, který nyní řeší poslanci.

Kupec souhlasí s nápadem na bodové hodnocení strojvůdců, o němž v úterý hovořil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Šéf státního dopravce naopak nechce zavádět do kabin strojvůdců kamery, podle něj by to na strojvůdce vytvořilo tlak, který by mohl vést k nervozitě a dalších chybám.

Na Chrudimsku se srazily dva vlaky. Na Chrudimsku se srazily dva vlaky. | ČTK

Vedení podniku se na dnešním jednání shodlo, že je vhodné rozšířit praktický výcvik strojvůdců. Současná celkově roční výuka se nerozšíří, větší důraz ovšem chce dopravce klást právě na praxi. „V minulosti strojvůdci museli absolvovat 30 týdnů praktické výuky. To se poté snížilo, nyní se ovšem chceme k tomuto číslu znovu přiblížit,“ uvedl Kupec.

Strojvedoucích je příliš málo

Větší praxe podle něj pomůže strojvůdcům získat větší jistotu při jízdě. Podnik kvůli tomu pořídí dva tréninkové trenažéry – budou je používat i starší strojvedoucí, kteří by se tak mohli zbavit špatných návyků.

V Česku je dlouhodobý nedostatek strojvůdců, chybí jich asi 300. Právě to je podle Federace strojvůdců ČR jednou z hlavních příčin rostoucích chyb. Strojvůdci jsou podle federace přetěžováni. Kupec dnes přiznal, že České dráhy přesčasy využívají, ale neporušují při tom zákonné limity. Zopakoval, že chyby a jejich příčiny jsou různé a není za nimi přepracovanost.

Počet mimořádných událostí na železnici letos prudce vzrostl, za první dva měsíce jich inspektoři museli řešit 220, meziročně o čtvrtinu více.

krtek. ( 6. března 2019 19:28 )

zeptejte se ho jestli zrušili LVZ , protože nechápu že někdo projede červenou a nezjistí to

ferrys ( 6. března 2019 18:06 )

Doplněk: Nehody byly v jednotkách ročně.

ferrys ( 6. března 2019 18:02 )

Za nás jsme museli povinně každý měsíc mimo tůry na 4 hodiny na školení o provozu.Kdo by bez řádné omluvy nedošel, tak měl postih a tak se na něj hledělo.Každý fíra měl u sebe povinně " Průkaz kvality práce".A jak jsem již jinde uvedl, tůry jsme podle vlaků v turnuse měli rozepsány maximálně na patnáct hodin.A to se jezdily veškeré diesly + pára.To byl jinačí záhul a nehody byly v jednotkách za celou tehdejší republiku i se Slovenskem.

vera51 ( 6. března 2019 16:40 )

Muj chlap je strojvedouci (Nemecko)a na trenazer musi dvakrat rocne a to vsichni, plus lekarske vysetreni 1 x rocne.Tak proc by to neslo i u nas???

krtek. ( 6. března 2019 16:09 )

zajímavý že přírustek nehod přišel s příchodem Kupce

Zobrazit celou diskusi