Češi si místo igelitek nosí na nákup vlastní tašky. Budou i sáčky plátěné?
Češi si do obchodů s potravinami začali častěji nosit vlastní tašky. Papírových tašek, které postupně nahrazují ty plastové, se prodává daleko méně než dříve igelitek. Obchodní řetězce stále hledají alternativu k mikrotenovým sáčkům na pečivo či zeleninu, třeba Makro místo nich zvažuje zavést plátěné sáčky.
„Po zrušení prodeje igelitových tašek se alternativních variant prodává daleko méně než tašek igelitových v předcházejících letech, což považujeme za pozitivní trend. Nejžádanější je papírová taška střední velikosti,“ uvedla mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Diskonty Lidl zrušily prodej plastových tašek na jedno použití v březnu 2017.
Trend potvrzuje i řetězec Tesco. „Podíl prodávaných tašek se postupem času stále snižuje a zákazníci si stále častěji nosí vlastní nákupní tašky k opakovatelnému použití,“ řekl mluvčí Václav Koukolíček.
Třeba v Globusu zákazníci jednorázových tašek dříve spotřebovali přes 40 milionů ročně. „V posledních letech tato spotřeba několikanásobně klesla také proto, že jsme tašky zpoplatnili. Zákazníci využívají častěji tašky pro opakované použití, ať už jsou to ty vlastní přinesené, anebo zakoupené u nás,“ uvedla mluvčí Rita Gabrielová.
Plast nahrazuje bavlna a papír
S koncem loňského roku některé z řetězců nahradily plastové tašky papírovými a taškami určenými na opakované použití a vyrobenými z přírodních materiálů. Třeba Penny Market přestane nabízet jednorázové plastové tašky. Doprodá zásoby a místo nich nabídne tašky pro opakované použití z papíru, bavlny a polyesteru.
Čím nahradit mikrotenové pytlíky řeší nyní i Makro. „V současné době problematiku analyzujeme a hledáme vhodné materiály, které by mohly igelitové sáčky nahradit. Na Slovensku testujeme od prosince užití plátěných sáčků, po vyhodnocení případně zavedeme i u nás,“ uvedla mluvčí Romana Nýdrle. Makro také nově od prosince nabízí tašku z recyklovaných PET lahví.
Zákaz bezplatného výdeje plastových tašek platí v návaznosti na předpisy EU už rok. Tenkých sáčků se ale změna nedotkla. Ministerstvo životního prostředí přišlo loni s kampaní #dostbyloplastu do které se zapojilo 17 firem, mezi nimi IKEA, České dráhy, Lidl, Relay či Starbucks. Cílem je zredukovat množství jednorázového plastového odpadu a nádobí a nabídnout alternativy.













. Řetězce, když k nám přišly, tak si chtěli naklonit občany a začaly dávat igelitky a různé jiné tašky zdarma - doslova je vecpávaly nakupujícím, no občane nepřijmi to, že?
. Tak jsem trovhu zlěnivěli, jedna generace už vlastní tašky na nákup vůbec nezná, navíc jezdí na nákupy autem.... Teď zase řetězce šetří v rámci "ekologie". Tohle problém v nakupování není. problém bude, až nebude např. benzín, a nebudeme moci dojet do vzdálených marketů za město pro chleba
, ve vnitřních městech pomalu žádné obchody na potraviny nejsou - pak nám i taška bude na nic ... myslím, že tady je velká chyba - ale malé obchody bohužel konkurovat řetězcům nemůžou, a to vzhledem k objemu zboží.... tak jsme rozmazleni, a přitom otroky řetězců.... taška je zástupný probém 
uz delsi dobu tu jsou "plasty" treba z kukuřice či celuozy s urychlenou degradaci, ale je otazka zda do toho opravdu chci balit rohlíky, protoze ten "ekologicky" urychleny rozpad je opet dík chemii v plastu obsazenem.