Pondělí 29. dubna 2024
Svátek slaví Robert, zítra Blahoslav
Polojasno 23°C

Řidiči si na D1 zažili peklo. Dvě firmy ze tří s rekonstrukcí končí

Autor: ČTK, nkov - 
18. prosince 2018
08:45

Sdružení stavebních firem, které opravovalo dálnici D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru, odstoupilo od smlouvy uzavřené s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD). Ukončení smlouvy s nynějšími stavbaři už v pondělí oznámilo ŘSD, které to zdůvodnilo velkým zpožděním prací. V nejbližší době by mělo ŘSD zajistit rozšíření opravované části dálnice. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) je odstoupení konsorcia nejjednodušší cestou, stát bude po firmě vymáhat penále. Silniční nákladní dopravci zároveň odmítají ministrův záměr uzákonit zákaz jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích. Podle nich by úřady měly dopravním kalamitám předcházet preventivní údržbou a postižené úseky v případě krize případně uzavřít.

O dalším postupu podle prohlášení firmy Geosan rozhodne jednání zúčastněných stran, případně soud. „Odstoupili jsme od smlouvy o dílo a ukončujeme naši činnost na zakázce, řekla ČTK mluvčí společnosti Geosan Vlasta Končelová. 

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v pondělí řekl, že se tento úsek dálnice okamžitě rozšíří, aby vznikl plnohodnotný jízdní pruh. Auta tam pořád jezdí v zúžených jízdních pruzích. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl ČTK řekl, že je ředitelství připraveno zprůjezdnění dálnice zajistit.

„Doufám, že pochopili, že by ten úsek nedostavěli, a tohle je asi nejjednodušší cesta,“  reagoval na krok konsorcia v České televizi Ťok. O odstoupení se dozvěděl v SMS zprávě, než šel do studia. „Obávám se, že nebyla schopnost tohoto konsorcia tu práci dobře udělat,“ dodal. Stát bude nyní po konsorciu vymáhat penále. „Jsou tam velké škody,“ dodal, výši škod ale neupřesnil.

Výběr bez soutěže

ŘSD podle Ťoka nemá kapacity na to, aby nyní úsek dálnice dovedlo do přijatelného stavu. Najme proto firmu, která posune svodidla a zasype kaverny. Firmu vybere bez soutěže takzvanou formou jednacího řízení bez uveřejnění. Paralelně bude muset okamžitě vypsat novou smlouvu tak, aby tam už na jaře přišla nová firma, která bude schopná stavbu udělat podle představ státu.

Již v pondělí uvedl, že pokud posunutí svodidel nebudou schopny dosavadní firmy, postará se o to ŘSD, které už kvůli tomu oslovilo jinou firmu. Její jméno neuvedl. „Ta stavba je na jednotlivých stavebních objektech více než dva měsíce za svým harmonogramem,“ řekl mluvčí ŘSD v pondělí novinářům.

Doprava na této části dálnice minulý týden kolabovala kvůli hustému sněžení. Kolony měřily desítky kilometrů. Kraj Vysočina ve čtvrtek uvedl, že kolaps provozu na D1 způsobila nepřipravenost modernizovaného úseku na zimní podmínky.

Opravy mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly letos v březnu. Zakázku za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení TGS Joint Venture tvořené českou firmou Geosan Group, italskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy. Firma Geosan ještě v pondělním prohlášení uvedla, že je rozhodnutá svým smluvním závazkům dostát a dílo v roce 2020 dokončit.

Firma Geosan označila jako důvod odstoupení od smlouvy hlavně to, že se během několika posledních několika měsíců na stavbě objevily skryté překážky. „A to jednak v podobě kolize nově budované kanalizace se stávajícím tělesem dálnice a plynovodem, a dále v podobě odlišných geologických podmínek v místě založení nově budovaného mostu,“ stojí v prohlášení.

Dohody o změně smlouvy podle firmy nebylo dosaženo. „Nejnovější útoky ŘSD“ podle výkonného ředitele Geosan Group Ivana Havla ukázaly, že objednatel o konstruktivní spolupráci nestojí. „Nemáme tak jinou možnost, než se neuvážlivým, účelovým, nesprávným a politicky motivovaným krokům ŘSD bránit odstoupením od smlouvy o dílo a navazující ochranou naší společnosti právní cestou,“ uvedl Havel v prohlášení.

Zákaz nepomůže

Ťok minulý týden v reakci na dopravní kolaps na D1 začal zvažovat legislativní změny, které by zakázaly kamionům na dálnicích jízdu v levém pruhu včetně předjíždění.

Podle dopravců zákaz jízdy v levém pruhu dopravním kolapsům nezamezí. V případě nutnosti je možné tento zákaz vynucovat dopravními značkami, jejichž využití postačí v případě kritických úseků, dodalo sdružení.

„Když už hrozí opravdová sněhová kalamita, dálnici uzavřeme pro všechna vozidla a pusťme je tam, až bude sjízdná. Funguje to tak i v Alpách, nevím, proč by to nemělo fungovat na Vysočině,  uvedl generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř.

Sdružení zopakovalo, že příčinou problémů na D1 v minulém týdnu byla nedostatečná zimní údržba ze strany silničářů. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) to odmítlo s tím, že jednou z hlavních příčin byly vedle nepříznivého počasí řidiči nákladních vozů, kteří si na dálnicích vybírali povinnou přestávku, a tím blokovali průjezd dálnici i technice silničářů.

Yarda ( 18. prosince 2018 11:34 )

Co takhle tu D1 nechat tak jak je jako skanzen reálného socialismu a vedle postavit dálnici úplně novou?

orlus ( 18. prosince 2018 09:47 )

Otázka je zda se jim nějaká lepší firma přihlásí. (Nejsou lidi - možná Čína by mohla poslat nějaké komunisty ať nám tu dálnici opraví )

Pohybovenadany ( 18. prosince 2018 09:04 )

Nebude rychlejší praci dokončit v “ Akci Z “ ? Myslím sami a dobrovolně ? Komunisti by urcite přispěli i “ známkou solidarity” . Vybíralo se na Kubu, ať se vybere i na dálnici ! Čest práci

Zobrazit celou diskusi