Kolaps na D1, řidiči stáli v kolonách i 14 hodin. Ťok chce kamiony vykázat z levého pruhu

Aktualizováno -
12. prosince 2018
14:54
Autor: ČTK - 
13. prosince 2018
10:48

Doprava na dálnici D1 ve směru na Brno mezi středními Čechami a Vysočinou ve čtvrtek znovu kolabovala. Kolony byly dlouhé až desítky kilometrů. Doprava kolabovala na dálnici postupně na několika místech kvůli sněžení už od středečního odpoledne. Kolaps provozu způsobila podle Kraje Vysočina nepřipravenost modernizovaného úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem na zimní podmínky. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) obvinil z kolapsu řidiče kamionů, kteří přímo na dálnici auta odstavili a „nocovali“ v nich. S policií zvažuje, že kamionům zajáže jízdu v levém pruhu.

Podle Národního dopravního informačního centra byla nejhorší situace mezi kilometry 63 až 90. Kolony se prodlužovaly až po 100. kilometr. Dálnici navíc blokovaly odstavené kamiony.

Podle hejtmana Vysočiny Jiřího Běhnounka (za ČSSD) nebyl dotčený úsek dálnice na zimu připravený. „Myslím si, že je to nepřipravenost Ředitelství dálnic a dálnic a ministerstva dopravy, jinak to vyjádřit nemůžu,“ řekl hejtman. Dálnici po středečním silném sněžení blokovaly kamiony, pro které nejsou podle hejtmana na dálnici patřičné odstavné plochy. Někteří řidiči na dálnici stáli kvůli povinné přestávce. Policisté je museli budit, aby odjeli.

Podle ředitele krajské policie Miloše Trojánka stála některá auta v koloně až 14 hodin. Silničáři měli problém dostat do kolony sypače. Musela jim asistovat policie, každý sypač měl svou policejní hlídku. Posolené úseky do 20 minut začaly znovu klouzat. Byly to extrémní klimatické podmínky, řekl Trojánek.

Do šoférů kamionů se „obul“ i ministr Ťok s tím, že povinností řidičů je sjet na bezpečné místo. „Místo toho si dělají přestávky přímo na dálnici. Není pravda, že nemají kam sjet,“ tvrdí ministr.

Ministerstvo s policí hledají cesty, jak dálnici D1 ulevit a vyhnout se tak dalším kolapsům. „Řešili jsme s ředitelem policie Lerchem, jak kamiony odstavit a neposílat tam další . A budeme se zabývat také myšlenkou zákazu jízdy kamionů v levém pruhu,“ doplnil Ťok.

Kolaps už od středy

Provoz na D1 začal kolabovat ve středu odpoledne po hustém sněžení. Kolony se postupně protáhly na desítky kilometrů, několikrát museli policisté dálnici uzavřít. Asistovali sypačům, které do kolon vjížděly z protisměru. Situaci na dálnici se podle Trojánka věnovaly desítky policistů. Dlouhé kolony zůstávají na dálnici dosud.

Hasiči poskytovali pití a občerstvení dětem v jednom z uvízlých autobusů. Nejvíc práce ale měli s odstraňováním popadaných stromů po celém kraji. „Zasahovali jsme u 228 technických pomocí a 17 dopravních nehod,“ řekl ředitel Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina Jiří Němec. Nasazeno bylo přes 450 profesionálních a dobrovolných hasičů.

Vysočina bude požadovat v případě mimořádné situace zákaz přejíždění do druhého pruhu, aby zůstalo místo pro projetí sypačů.

 

Kabo ( 15. prosince 2018 05:07 )

Zákazem nic nevyřeší, vidím to denně v Německu zákaz předajíždění a v koloně levej pruh plnej kamionu hlavně z východu od Německých hranic.

Cestovatel75 ( 15. prosince 2018 03:08 )

Je přímo zákon že nesmíš na dálnici zastavit a stát. Všem co tam zůstali stát a ještě si z toho udělali bezpečnostní přestávku bych zabavil papíry na pěkně dlouho a k tomu ještě mastnou pokutu.A když nezaplatí tak zabavit kamion tak jak je to v okolních státech. By je přešela pak ta drzost co předvádějí na silnicích ti dQobytkové.

kodlisko ( 14. prosince 2018 23:50 )

Vždyť, bukvice v kamionech, když za tím člověk jede,nevěří vlastním očím, 3 pruhy do kopečka, 3 návěsy vedle sebe. Za to bych bral papíry, dobytkům!

Pohybovenadany ( 13. prosince 2018 18:42 )

Řidič kamionu by mel mit alespoň střední školu , pokud ne diplom a mez dva jazyky

bizon_pepa ( 13. prosince 2018 18:42 )

Neschopný Ťok se opět a klasický snaží svést svoí vinu na někoho jiného. To by mě zajímalo, co na kobliháře ví, že ho ještě nevyhodil.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud