Prasklý blatník nebo karoserie? Dopravci používají na autobusy místo oprav izolepu
Poškozený blatník, praskliny, vypadlý rám okénka. Na tyto a další závady mají některé autobusové společnosti jednoduché řešení: přelepit izolepou. Jeden takový spoj společnosti AboutMe, který jezdí z pražské Palmovky do Přezletic, nafotily v červenci i Blesk Zprávy. Předek vozu byl slepený na několika místech. Dopravce ale není rozhodně s podobnými praktikami jediný. Že se jedná o běžné řešení problémů u nejedné firmy, potvrdil pro Blesk zprávy anonymně i řidič MHD.
Redakci Blesk Zpráv se podařilo v červenci zachytit „oblepený“ autobus linky 302 z pražské Palmovky do Přezletic, který provozuje dopravce AboutMe. Přední část vozu byla slepovaná hned na dvou místech. Po hlavním městě se v tomto stavu pohyboval již několik týdnů.
Sama společnost se k opravám lepenkou nevyjádřila, jen konstatovala, že firmu převzal nový majitel. „Rádi bychom vás informovali, že nedávno došlo k prodeji společnosti. V souvislosti se změnou majitele nyní probíhá inventarizace vozového parku a jeho technického stavu. Revizi provádí specializovaná firma. Po dokončení revize vedení společnosti projedná výsledky a v případě potřeby bude připraven konkrétní akční plán k jednotlivým zjištěním,“ uvedl pro Blesk Zprávy Ondřej Vašata z AboutMe.
Na další autobus, který nebyl zcela v pořádku, upozornil Blesk Zprávy jeden z čtenářů. K informaci přiložil i fotografii. Tentokrát šlo o pražský autobus s číslem 9119 společnosti Arriva. V tomto případě byl lepenkou přichycený jeden z blatníků.
Mluvčí Arrivy po dotazu redakce slíbil, že zjistí, o jaký spoj šlo, a společnost zjedná nápravu. „Jakmile autobus identifikujeme, necháme to napravit. Toto je drobnost, která nemá vliv na bezpečnost, ale přesto takhle to vypadat nemůže. Musíme zjistit, jak se to stalo, a vyřešit. Pokud by šlo o závažnou závadu, okamžitě bychom autobus odstavili a vybavili náhradní vůz,“ reagoval mluvčí Roman Herden.
Profukující okénko
Problém měl i RegioJet, jak Blesk Zprávám popsal další čtenář, který s dopravcem cestoval loni v listopadu z Vídně do Prahy. Muž zaslal redakci dokonce dvě videa jako důkaz. Na nich se snaží zachytit, že vypadlo těsnění zadního okénka a jako oprava posloužila izolepa. Muž si stěžoval společnosti, že mu táhlo na hlavu a krk, tou dobou totiž mrzlo. Dočkal se omluvy a RegioJet mu vrátil 30 procent ceny jízdenky. Šlo o posilový spoj z Vídně, za který si musel původně připlácet.
Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj k případu řekl, že se nejednalo o jejich autobus, ale externího partnera, který vypomáhal na posilovém spoji. „Popsanou situaci jsme s dopravcem řešili a reklamovali, především proto, že se jednalo o snížení cestovního komfortu z důvodu chladu na palubě během cesty. Cestujícím jsme poskytli kompenzace z ceny jízdného s ohledem na snížený komfort cestování,“ uvedl Ondrůj.
S ohledem na to, že se nejednalo o autobus RegioJetu, nezná prý všechny detaily. „Nicméně, protože jsme tuto věc reklamovali, dopravce nás informoval o tom, že šlo o operativní řešení technického problému, který vznikl během jízdy, nijak nebránil v jejím bezpečném pokračování, ale bylo třeba zvolit toto provizorní řešení před dojezdem do cílové stanice,“ vysvětlil Ondrůj.
Schnoucí tmel
Na sociálních sítí koluje i fotografie autobusu společnosti ČSAD Vsetín. Na ní je vidět asi na sedmkrát přelepované okénko. Firma ale tvrdí, že šlo jen o dočasné zafixování a autobus byl pak odstaven.
„U ČSAD Vsetín se jedná o bus, u kterého se v průběhu dopoledne lepila podokenní lišta v místě nad předním kolem konstrukčním lepidlem na lepení skel. Tento lepící tmel potřebuje na vytvrzení určitou dobu (cca 12 hodin) a proto se pojišťuje uchycením páskou, tak jak je zřejmé z fotografie,“ uvedl pro Blesk Zprávy ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.
Vozidlo bylo prý následně převezeno z dílny na odstavnou plochu s tím, že páska bude po vytvrzení tmelu sundána. „Momentálně vozidlo ještě nejezdí. Jedná se o běžný postup. Chápu, že se taková situace může stát pro neznalé, senzacechtivé fotografy vděčným soustem,“ dodal Holubář.
Podle řidiče MHD, který z obavy o zaměstnání nechtěl být veřejně jmenován, je lepení páskou běžný postup po různých nehodách. Dělají to prý hlavně společnosti, které šetří na materiálu i personálu. „Je to běžná věc u společností, které šetří na dílech i na personálu. Oni jednoduše nemají dost dílenských, které nedokážou zaplatit, a tak jdou jinam. Nemají kvalitní zázemí a po nehodě se to prostě slepí a hurá do provozu,“ uvedl muž.