Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Bouraček je čím dál víc, Češi ale umírají méně. Za život vděčí novým autům

Autor: mah - 
14. prosince 2017
05:42

Policie eviduje čím dál více dopravních nehod. Jen za prvních 11 měsíců letošního roku narostl počet havárií o více než 4000 tisíce. Ubývá ale mrtvých i těžce zraněných. Podle dopravního experta za to můžeme vděčit především moderním automobilům, které však mohou být dvousečnou zbraní.

„Skutečný počet nehod je výrazně vyšší. Z údajů pojišťoven vyplývá, že ročně likvidují na čtvrt milionu škod z povinného ručení vozidel,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Řada nehod podle něj není nahlášena ani pojišťovnám. Za zvyšujícím se počtem nehod lze podle něj hledat řadu faktorů.

Policie přitom mezi lednem a listopadem řešila necelých 95 tisíc nehod. To je o pět procent více než za stejné období před rokem. I nadále tak zřejmě bude platit, že policie vyráží k necelé polovině dopravních nehod.

Lidé častěji volají policii, i když nemusí

„Vzrůstající počet nehod hlášených Policii ČR souvisí mimo jiné se stále vyšší hodnotou motorových vozidel,“ uvádí jeden z důvodů Budský. I škody z drobné nehody dnes podle něj snadno překročí hranici 100 tisíc korun, od které je nutné volat policii. Řidiči podle něj policii častěji volají i k menším nehodám, aby měli jistotu, že vše bude řádně zdokumentované pro pojišťovnu.

Negativní vliv na vyšší počet nehod může mít i to, že se naše auta stále zvětšují. „Řada řidičů u rozměrnějších osobních automobilů hůře odhaduje jejich rozměry. To může hrát negativní roli například při parkování či jízdě po užších a řidičsky náročnějších okreskách či úzkých ulicích,“ vysvětluje Budský.

Riziko smrti kleslo v nových autech o 85 %

Kde se situace jednoznačně zlepšuje, je počet usmrcených. Do listopadu na českých silnicích zemřelo 464 osob. To je o 30 méně než před rokem a je tak možné, že se letošní rok stane nejméně tragickým na českých silnicích. Zároveň se podařilo o 268 lidí snížit počet těžce zraněných na 2148. Za život často podle Budského vděčíme moderním autům. 

To podle něj podporují i statistiky ze světa i od Policie České republiky. „Proti automobilům vyrobeným v první polovině osmdesátých let kleslo při cestování ve vozech vyrobených v posledních pěti letech riziko těžkého zranění s trvalými následky posádky při dopravních nehodách o polovinu a riziko usmrcení kleslo dokonce o 85 procent,“ uvádí odhalení švédské pojišťovny.

Statistiky z nehod, ke kterým vyrážela policie, hovoří stejně. Z těch vyplývá, že zatímco v 1000 havarovaných autech vyrobených mezi lety 1985–1989 zemřelo průměrně 27 lidí, u aut z 90. let je to pouze 11 a počty se dále snižují – až na čtyři u nejnovějších vozů.

Nová auta ale svádí k jízdě na hraně

Modernější a bezpečnější automobily ale mohou být dvousečnou zbraní. „Řidiči bezpečnějších vozidel jezdí rychleji a obecně více na hraně. Zkrátka vycházejí z toho, že jejich vůz se lépe ovládá a podpoří je v případě řešení kritické situace. Nicméně i potenciál asistenčních systémů má své limity, a to fyzikální zákony,“ varuje Budský.

Chování řidičů je přitom jedním z nejdůležitějších bezpečnostních prvků. Řidiči totiž letos zavinili skoro 83 procent nehod, ke kterým policie vyjížděla. Nejvíce tragédií pak způsobily situace, kdy řidič nepřizpůsobil rychlost stavu vozovky, na druhém místě skončila nepozornost řidiče. „Svou roli také sehrává nervozita řidičů, kteří se stále častěji setkávají s dopravními zácpami a komplikacemi,“ dodává k policejním statistikám Budský s tím, že agresivita za volantem je dlouhodobě příčinou asi 40 procent dopravních nehod.

Nejvíce nehod se řeší v Praze, nejvíce smrtí ve Středočeském kraji

Z pohledu na podrobnější statistiky pak vyplývá, že nejčastěji řeší policisté nehody v Praze, zatímco nejméně v Karlovarském kraji. Na zvýšení počtu nehod se podílely různou měrou všechny kraje s výjimkou Jihočeského, kde policisté řešili během jedenácti měsíců o osm nehod méně než v loňském roce.

Nejvíce tragédií pak zažili policisté ve středních Čechách, kde na silnicích zatím zemřelo 62 lidí. To je ale o 36 méně než za prvních 11 měsíců minulého roku a představuje to tak početně největší úbytek. V šesti krajích proti tomu mrtvých na silnicích přibylo. Ve třech krajích se zvýšily počty těžce zraněných. S výjimkou Ústeckého kraje se ale vždy minimálně jedna ze statistik zlepšila. „Meziročně narostl o 1,4 procenta počet obětí nehod, ke kterým došlo za dne za nezhoršené viditelnosti. Naopak za snížené viditelnosti se umíralo výrazně méně. Oproti roku 2016 zaznamenaly statistiky pokles o plnou šestinu,“ doplnil ke statistikám Budský.

sores ( 14. prosince 2017 10:36 )

Vše je v lidech a lidi jak známo jsou nepoučitelný a hlavně bezohledný do.by.tek!!!

Zobrazit celou diskusi