Kauza tajemných nápisů v Česku: Odhalili, kde se vzaly arabské či ruské billboardy

Autor: ula, ČTK - 
10. listopadu 2017
18:12

Začátkem listopadu se na billboardech v Praze, Brně a v Ostravě objevily ručně psané vzkazy. Lidé zpočátku netušili, co nápisy znamenají, někteří z nich správně pomocí překladačů zjistili, že na všech stojí „Češi, děkujem“. Na sociálních sítích se samozřejmě strhla debata, pro koho jsou zprávy určené. Zobrazují ručně psaná poděkování lidí, jimž pomáhá česká humanitární organizace Člověk v tísni. 

Místo na billboardech dostala humanitární organizace zdarma, bez nároku na honorář pracovali také další partneři kampaně. „Člověk v tísni je organizace, která chce upozorňovat na situaci lidí v zemích, kde pomáhá. Žijí v nouzi, ve válce a v oblastech zasažených přírodními katastrofami. Už 25 let tam zlepšujeme přístup ke vzdělání, pitné vodě, zdravotní péči, možnostem obživy, ale také rozdáváme základní humanitární pomoc jako jídlo. Vidíme, že skutečně pomáháme konkrétním lidem,“ říká ředitel Člověka v tísni Šimon Pánek.

Desítky tisíc dárců z Česka

Od počátku česká organizace pomohla více než 18 milionům lidí. Podporují ji v tom desetitisíce českých dárců. „Ukazujeme, kdo jsou lidé, kterým pomáháme. Kampaní jsme upozornili na to, že to jsou skutečné lidské bytosti – lidé, kteří se snaží vypořádat s těžkou situací, ve které se ocitli ne vlastní vinou. Nejsou to čísla nebo statistiky,“ vysvětluje Jan Mrkvička, ředitel Rozvojové a humanitární sekce Člověka v tísni. „Rozhodli jsme se propojit ty, kteří by se pravděpodobně nikdy nepotkali – dárce z Česka s lidmi, kterým pomáhají,“ dodává.

Zadavatelem síť s občerstvením?

Tajemná kampaň, kdy téměř nikdo netušil, kdo je zadavatelem, podle slov Tomáše Urbana z Člověka v tísni splnila svůj účel, i když prvotní reakce byly smíšené. „Lidé si to fotili a dávali nápisy i fotografie do Google překladačů. Rychle to odhalili a bylo zajímavé sledovat důmysl lidí, se kterým hledali smysl té kampaně,“ řekl Blesk.cz Urban, podle kterého chtěla organizace nastolit trochu tajemnou situaci.

Samozřejmě se kolem billboardů strhla i velká vlna nenávisti. „Čekali jsme, že přijdou negativní reakce, ale nečekali jsme, že to bude tak masivní,“ přiznal Urban. Ačkoliv se na sociálních sítích spekulovalo o kampani Člověka v tísni, např. diskutující na FB si mysleli, že se jedná o kampaň na síť s občerstvením, a vše spojovali s uprchlickou krizí. Sami pak stvořili vzkaz v arabštině, že „Češi přejí šťastnou cestu domů“. 

Reakce na billboardyReakce na billboardy | Facebook Ne.cz

Poděkování od učitele i malé holčičky

Vzkaz Češi, děkujem! napsali svým písmem učitel z Afghánistánu, dobrovolník z Barmy, muž z východní Ukrajiny a dívka ze Sýrie. Toto jsou dva příběhy, které mají šťastný konec právě díky štědrým českým dárcům. Další najdete na www.cesidekujem.cz.

Mezi těmi, kdo poslali vzkaz, je paní Turunge Misebo z Etiopie, která říká: „Díky Člověku v tísni už nemusím chodit pro vodu tak daleko. Je to pro mě velká úleva.“ Češi pracují v Etiopii přes 10 let a jen v oblasti, kde paní Misebo bydlí, přivedli vodu k asi stovce tisíc lidí. Své díky vzkazují i děti a učitelé z válkou zničeného Aleppa. Češi tu podporují školku jménem Naděje, kde můžou alespoň na chvíli zapomenout na svá traumata. Člověk v tísni v Sýrii pracuje od začátku války.

Učitel v mateřské školce ve východním Aleppu Hamdan děkuje za pomoc při opravě školky, která byla zničena během války. Místní ji pojmenovali Naděje. Školku navštěvuje pravidelně asi 100 dětí. Díky finanční podpoře z Česka tu může být zaměstnáno i dalších pět učitelek, které připravují děti na vstup do školy. Učí je základy arabštiny, angličtiny a matematiky. A snaží se, aby děti zase na chvíli mohly být dětmi, které si jen hrají s kamarády. Podle odhadů OSN polovina syrských dětí nechodí do školy. Přitom děti, které nenavštěvují školu, se také hůře vyrovnávají s traumatickými zážitky.

Další videa
Články odjinud