Zpozdil se vám let? Můžete dostat až 15 tisíc, ale musíte si o ně říct
Cestující ČSA na letu z Kodaně do Prahy se v dubnu dostali do české metropole o 14 hodin později. Případů zpoždění letů byla pak v loňském roce celá řada a velmi pravděpodobně se objeví i letos. Pokud je letadlo zpožděné o tři hodiny a více, má každý cestující nárok na odškodnění ve výši 250 až 600 eur, tedy od 6400 do 15 tisíc korun. Cestující ale musí udělat důležitou věc: o tuto kompenzaci si říct. Klidně i tři roky zpětně.
ČSA měly kromě dubnového návratu z Kodaně problém i loni v létě. Let z Říma se pořádně protáhl. Na palubě totiž došlo k dekompresi (pokles tlaku v kabině, pozn. red.), a tak se letoun musel vrátit zpátky na římské letiště. Naskočilo velké zpoždění a poskytovatel služby, v tomto případě ČSA, musel platit odškodné.
O peníze si však každý z pasažérů musí říct sám, není to dané automaticky. Podle expertů je u vyplácení peněz ale problém ve chvíli, kdy si lidé koupí letenku přes některého zprostředkovatele. Tedy třetí stranu.
Nárok jen u evropských dopravců a letišť
Eva Jurčíková ze společnosti Vašenároky.cz pro Blesk Zprávy přiblížila, jak v případě zpožděného letu postupovat. „Nárok na kompenzaci vzniká, pokud má cestující zpoždění víc než tři hodiny a pokud je zpoždění z letiště EU, Norska, Islandu a Švýcarska. Nebo by měl mít dopravce sídlo na území Evropské unie,“ uvedla pro Blesk.cz expertka.
Pokud tedy člověk letí například z Prahy do Dubaje a letadlo má zpoždění víc než tři hodiny, tak nárok vzniká. Pokud se vrací z Dubaje do Prahy, tak může žádat o peníze, ale už je v případě letu s evropským dopravcem. U aerolinek z jiného kontinentu má smůlu, na ně Brusel nedosáhne.
Zpoždění musí jít na vrub aerolinky
„Zpoždění musí být na základě pochybení letecké společnosti, ať je to nedostatek personálu, nebo technická závada na letadle. Pokud se odehraje takzvaná vyšší moc - tedy zpoždění ovlivněné třeba politickými nepokoji nebo hurikánem, potom nárok nevzniká,“ upřesnila Jurčíková.
Kompenzaci pak stanovuje vyhláška Evropské unie. Podle serveru Vašenároky.cz se musí žádat prostřednictvím formuláře. Často se však prý stává, že letecké společnosti nereagují, případně stěžovatele opakovaně odmítají. To cestující od boje za kompenzaci odrazuje. Podle expertky je důležité nevzdat to a brát se za svoje právo a peníze.
Letíte poprvé letadlem? Co nezapomenout a jak překonat jet leg >>>
Doporučuji vyzkoušet právní službu a organizaci Pomoc poškozeným, která se těmito případy zabývá a nabízí pomoc. Kdysi jsem řešila podobný problém a pomohli mi. Z vysouzené částky si naúčtovali pouze 20 % provizi a v případě neúspěchu garantují své služby zdarma, což mi připadá fér. Stačí jen vyplnit jejich webový formulář na stránkách www.pomocposkozenym.cz a odeslat případ k posouzení a uvidíte... Za vyzkoušení nic nedáte - posouzení případu je taky zdarma. Držím palce.