Lidé skupují zájezdy na příští rok. Mají strach z nedostatku míst
Některé cestovky už nabídly letní dovolené a zájem je obří. Lidé si nechtějí nechat „vyfouknout“ vysněnou dovolenou, nebo destinaci. Letošní sezóna byla totiž boj. Některé destinace zůstaly beznadějně vyprodané a zájemci tak museli pro své dovolené volit méně atraktivní místa. Podle Asociace cestovních kanceláří navíc vzrostl zájem o podzimní dovolené, tedy o pobyty v destinacích, jako jsou třeba Spojené arabské emiráty.
„Očekáváme, že sezóna 2018 bude silná, podobně jako sezóna 2017. Těžko zatím hovořit o konkrétních číslech, jestli se jedná o nárůst v porovnání s rokem 2017, nebo jestli to bude pozvolné pokračování letošního trendu,“ uvedl pro Blesk.cz člen Asociace cestovních kanceláří Stanislav Zíma.
„Zájezdy v létě nebyly“
Podle asociace letos cestovní kanceláře zaregistrovaly dokonce nedostatek některých zájezdů. Byly to destinace jako Řecko, nebo Španělsko, ale i třeba oblast jižní Itálie, ty cestovky vyprodaly už v předprodejích.
To potvrzují i některé cestovky. „Lidi už druhým rokem zjišťují, že nabídka last minute je dost přebraná, že vybrat si to, co člověk chce, může být na poslední chvíli hodně složité. Samozřejmě hraje roli i ekonomický růst a situace na něm, protože ten celkově ekonomicky roste. Jde to ruku v ruce, lidé více cestují po tom roce 2016, kdy si to trochu odpustili,“ potvrdil mluvčí společnosti Alexandrie Petr Šatný.
„Klienti, kteří přišli v létě a byli zvyklí, že koupí na last minute, už museli udělat velké kompromisy, co se týče úrovně hotelů i výběru destinace, museli odjet do jiné země,“ popsal letošní situaci Zíma.
Podle experta bude vývoj vypadat tak, že i v nadcházející sezóně ještě o něco posílí first momenty. To znamená, že se český trh bude přibližovat například německému, kde se většina zájezdů prodá v předprodejích. Tamní klienti rozhodnutí neodkládají, protože nechtějí dělat kompromisy ve svých požadavcích. „Chtějí určitý typ hotelu, určitou lokalitu, parametry hotelu a jsou zvyklí nakupovat v předprodejích. Myslím, že v roce 2018 bude vyšší tlak na first minute než v předcházejících letech,“ poznamenal Zíma.
Zájem se bude zvyšovat
Kromě zlepšující se ekonomické situace za vším podle asociace stojí takzvaný fenomén „odložených dovolených“. To prý znamená, že v letech 2015 a 2016 cestovní trh bojoval se špatnými zprávami, ať šlo o uprchlickou vlnu, nebo o teroristické útoky. Proto klienti cestovek vyrazili raději po Česku, nebo k nejbližším sousedům. Letos už lidé k těmto informacím přistupovali pragmaticky a na dovolené se vydali. Podle Asociace cestovních kanceláří je letošní rok co do počtu zájezdů výjimečný.
Cestovní kancelář Exim tours zatím zájezdy na příští rok nenabízí. Ovšem letošní sezóna je úspěšná i teď na podzim. Podle cestovky byla sezóna velmi úspěšná a prodlužuje se do podzimních měsíců. Zájem je třeba o Kapverdy, Egypt, nebo Spojené arabské emiráty, tedy destinace, ve kterých se aktuálně dá koupat v moři. Fungují ale prý i doprodeje zájezdů do Turecka, kde je ještě pořád příjemné počasí.
BlueStyle dovolené na příští rok už nabídl. Vlnu zájmu, která se strhla, tady nikdo neočekával.
„Oficiální zahájení prodeje na léto 2018 proběhlo v pátek 6. října 2017 a lidé měli takový zájem o nákup dovolené na first minute, že došlo i k chvilkovému výpadku serveru,“ uvedla Lenka Pátek, obchodní ředitelka CK Blue Style. Společnost zvýšený zájem očekává do půlky listopadu, kdy končí největší slevy.
Prodej spustila i CK Fischer. „Spustili jsme first minute od prvního října. Musím říct, že zájem je vyšší než loni, kdy to bylo také velmi slušné,“ uvedl Jan Bezděk z CK Fischer. Podle něho se také velmi dobře prodávaly zájezdy uskutečněné v září a v říjnu.
Lidi už fakt blbnou. To srovnání s máslem je super - naidka.