Dívat se na televizi je „out“, lidé se přesouvají na internet. A co poplatky?
Televizor jako přístroj, na kterém se díváme na pořady, se stahuje do ústraní. Lidé se totiž přesouvají od sledování klasické televize na internet. Mladá generace hledá své oblíbence spíš na YouTube než během sobotních večerů recyklované zábavy na České televizi. Jak je to ale s koncesionářskými poplatky, které jsou s téměř šesti miliardami ročně hlavním pilířem sedmimiliardového rozpočtu ČT? Dá se jim uniknout?
Že se lidé přesouvají od televizoru k internetu, potvrzují mediální odborníci. „To je hotová věc, je to evidentní. Týká se to mladší generace více než starší. Speciálně zpravodajství se bere především z internetu u mladé generace,“ zmínil pro Blesk.cz mediální expert Milan Šmíd.
Nakolik jde o existenční ohrožení pro Českou televizi kvůli výběru koncesionářských poplatků? „Obecným trendem je, že narůstá čas, který lidé věnují sledování mediálních obsahů. Samozřejmě se rozšiřují platformy, technologické možnosti i producenti obsahu, ale celkově doba trávená sledováním televize či poslechem rozhlasu neklesá,“ uvedla tisková mluvčí ČT Alžběta Plívová.
Ministr Havlíček (ČSSD) o novém zákonu a přechodu na nový formát TV vysílání:
Strach z výpadku příjmů z poplatků zatím ČT veřejně nepřiznává. Na změny, které přinesl rapidní technologický i společenský vývoj poslední dekády, je ale podle svých slov připravená reagovat. „Primární je, aby tyto změny reflektovala i legislativa, která určuje rámec možností, jež Česká televize má. Ta totiž ještě vychází ze situace devadesátých let a nové platformy a jejich využití příliš nereflektuje,“ dodala Plívová.
Šance pro internetové televize
Na změně diváckých návyků by mohly vydělat i nové internetové televize. Mezi jejich výhody patří to, že lidé budou mít oblíbené pořady dostupné všude tam, kde budou mít internet. Některé společnosti dávají divákům možnost sledovat pořady třeba třicet dní zpětně. Film nebo seriál si můžou kdykoli zastavit nebo vrátit zpět. Zpětné sledování pořadů vlastní produkce i několik let zpětně nicméně umožňuje divákům i ČT v rámci svého iVysílání.
Podíl lidí, kteří sledují programy na televizoru, poklesl, podle průzkumu společnosti Accenture z 52 na 23 procent. Například na sledování klipů upřednostňují diváci chytré telefony, jde o 41 procent spotřebitelů, ještě v roce 2015 to bylo 28 procent.
„Televizi nemáme a ani ji mít nebudeme. Nedávají tam nic, co by bylo zajímavé. Zprávy si přečtu na internetu, stejně tak na něm najdu filmy, které chci vidět,“ říká například Marie Burešová (29).
Podobně to vidí i Jiří Podzimek (35): „Televizi doma mám, zapnu ji občas na zprávy, nebo když jsem nemocný a nemůžu ven. Je to spíš výjimečné.“
Ani absence televizoru v domácnosti vás nicméně z placení koncesionářského poplatku nevysvobodí. Nesměli byste mít jiný přístroj, například počítač vybavený televizní kartou nebo USB tunerem, na kterém se k vysílání dostanete.
Každý ne. Ti opálení platit nemusí.